Főoldal > 2018/19-as tanév képzési programja > Nyelvi kompetencia az Európai Unióban

Tantárgy kódja

PSK1222L

Tantárgy neve

Nyelvi kompetencia az Európai Unióban

Kredit

4

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Féléves órszám

0 + 15
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

4

Cél angol

The objective of the course is the development of English language competences in a thematic framework, with the acquisition of specialized terminology. The subject makes teachers aware of the high level of both mother tongue competences and English proficiency, and the knowledge of the language proficiency of neighbouring nations, raising awareness in multilingualism, multiculturalism and the vanishing of borders.

Tartalom angol

The course touches upon issues of the theoretical and practical aspects of language policies. The material is built up of authentic texts in English, dealing with the following topics: linguistic rights, minority rights, language protection, the legal framework of language use, official language, working language, procedural language, regional languages and cultures, the protection of ethnic minorities, the language policies of the EU, regulations in different institutions, translation work on the institutions of the EU.

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

Term grade

Irodalom

Andrássy, Gy. (1998). Nyelvi jogok. Pécs: Janus Pannonius Tudományegyetem. Kontra, M. et al. (eds.) (1999). Language, a right and a resource. Approaching linguistic human rights. Budapest: Central European University Press. Nádor, O., & Szarka, L. (szerk.) (2003). Nyelvi jogok, kisebbségek, nyelvpolitika Közép-Kelet Európában. Budapest: Akadémiai Kiadó. Phillipson, R. (2003). English-only Europe? Challenging language policy. London: Routledge. Van Ek, J. A. (1990). The threshold level in a European unit-credit system for modern language learning by adults. Strasbourg: Council of Europe

Irodalom angol

Andrássy, Gy. (1998). Nyelvi jogok. Pécs: Janus Pannonius Tudományegyetem. Kontra, M. et al. (eds.) (1999). Language, a right and a resource. Approaching linguistic human rights. Budapest: Central European University Press. Nádor, O., & Szarka, L. (szerk.) (2003). Nyelvi jogok, kisebbségek, nyelvpolitika Közép-Kelet Európában. Budapest: Akadémiai Kiadó. Phillipson, R. (2003). English-only Europe? Challenging language policy. London: Routledge. Van Ek, J. A. (1990). The threshold level in a European unit-credit system for modern language learning by adults. Strasbourg: Council of Europe

Tantárgyfelelős intézet kódja

NYI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Tukacs Tamás