Főoldal > 2018/19-as tanév képzési programja > Komplex szűrések a fejlesztő pedagógus szolgálatában I.

Tantárgy kódja

FP1140L

Tantárgy neve

Komplex szűrések a fejlesztő pedagógus szolgálatában I.

Kredit

3

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy


Féléves órszám

0 + 9
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

1

Cél

A kurzus célja, hogy a hallgató megismerje, milyen egyéni és csoportos méréseket, szűrővizsgálatokat végezhet a gyermekek, tanulók készségeinek, fejlettségi szintjeinek megállapításához.


Cél angol

The aim of the course that, the students gain information on the types of personal and group screening tests which they can use for the identification of the developmental level of children skills.


Tartalom

Az egyéni és csoportos szűrővizsgálatok szerepe a fejlesztőpedagógus munkájában, a kompetenciahatárok tisztázása. Életkori sajátosságok figyelembe vétele a vizsgálatok során. Óvodáskorúak vizsgálómódszerei az iskolaérettség megállapítására. Nagymozgások, finommozgások, a finommotoros koordináció vizsgálata. Az auditív és vizuális észlelés vizsgálata. A Kovács- féle diszlexia prevenciós vizsgálat. Figyelemvizsgáló eljárások. Alak-háttér differenciálás, relációviszonyok vizsgálata.


Tartalom angol

eening tests in the developer educators’ work, clarifying the boundaries of the competences. Taking into account the age peculiarity during the examination. Testing methods of preschool children establishing school readiness. Motivations and hand functions. Examination of hand coordination. Examination of audio – visual perception. Kovacs’s examination of prevention of dyslexia. Methods of attention. Differentiation of figure – background, examination of relation ratio.


Számonkérés

Gyakorlati jegy


Számonkérés angol

Term grade


Irodalom

Porkolábné Balogh K. (2004): Komplex prevenciós óvodai program. Kudarc nélkül az iskolában. Trefort Kiadó, Budapest Gyarmathy É. (2003): Játékkatalógus, Iskolapszichológia 20., ELTE PKK Tanárképzési és -továbbképzési Központ, Budapest Kelemen Lajos (2001): Képességmérés az óvodában. Poliforma Kft., Hajdúböszörmény Kulcsár M. (1995): A tanulási nehézségek vizsgálata – iskolaérettség. Iskolakultúra, 5. 10. sz. 27–37. Lakatos K. (2003): Az iskolaéretlenség szűrése az állapot- és mozgásvizsgáló teszttel – Az iskola- éretlenség korai tünetei és az iskolaérettségi vizsgálat. Új Pedagógiai Szemle, 53. 3. sz. 137–149. Zsoldos M. - Sarkady K. (2001): Szűrőeljárás az óvodás korban a tanulási zavar lehetőségének vizsgálatára: MSSST. ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, Budapest


Irodalom angol

Porkolábné Balogh K. (2004): Komplex prevenciós óvodai program. Kudarc nélkül az iskolában. Trefort Kiadó, Budapest Gyarmathy É. (2003): Játékkatalógus, Iskolapszichológia 20., ELTE PKK Tanárképzési és -továbbképzési Központ, Budapest Kelemen Lajos (2001): Képességmérés az óvodában. Poliforma Kft., Hajdúböszörmény Kulcsár M. (1995): A tanulási nehézségek vizsgálata – iskolaérettség. Iskolakultúra, 5. 10. sz. 27–37. Lakatos K. (2003): Az iskolaéretlenség szűrése az állapot- és mozgásvizsgáló teszttel – Az iskola- éretlenség korai tünetei és az iskolaérettségi vizsgálat. Új Pedagógiai Szemle, 53. 3. sz. 137–149. Zsoldos M. - Sarkady K. (2001): Szűrőeljárás az óvodás korban a tanulási zavar lehetőségének vizsgálatára: MSSST. ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, Budapest


Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Vassné dr. Figula Erika Éva