Főoldal > 2018/19-as tanév képzési programja > Pedagógiai és pszichológiai diagnosztika, a tanulói személyiség megismerései II.

Tantárgy kódja

FP1248L

Tantárgy neve

Pedagógiai és pszichológiai diagnosztika, a tanulói személyiség megismerései II.

Kredit

3

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Féléves órszám

0 + 9
Elmélet + Gyakorlat

Előkövetelmény

FP1147L

Ajánlott félév

2

Cél

A hallgatók megismerjék a klinikai szakpszichológusok által használt legmodernebb vizsgáló eljárásokat legfőképp a kognitív képességek feltárására alkalmas WISC-IV, WAIS-IV, WSSPI intelligencia teszteket. Ismerjék ezek elméleti hátterét, a vizsgálóeljárások felvételi módszerét, a kapott eredmények értelmezési módjait. A hallgatóknak a képzés eredményeképpen tudni kell egy teszt eredményt leíró szakvéleményt értelmezni, munkájába beépíteni. Tudjon elemezni, következtetéseket levonni gyógypedagógus által felvett tesztanyagokból.

Cél angol

The students should get familiar with the most modern examining processes used by Clinical Psychologists, most importantly the Intelligence Test able to uncover cognitive abilities e.g. WISC-IV, WAIS-IV, WSSPI. They should learn the theoretical background, the methodology of testing, and the methods of evaluating the obtained result. At the end of the course the students should be able to interpret the expert description of the results of a test, build it into their work. They also should be able to analyse and draw conclusions from test materials conducted by Special Education teachers.

Tartalom

A kognitív képességekről általában. A BTMN, SNI, tanulási gyengeség diagnosztikai kategóriák elemzése. A fejlesztőpedagógusok kompetenciái az eredmények értelmezésében. WISC-IV, WAIS-IV, WSSPI intelligencia tesztek felépítése, elméleti háttere. A tesztfelvétel körülményei, indikációi. A tesztek részletes ismertetése, gyakorlatban való alkalmazásának bemutatása. A kapott eredmények pszichológiai szakvéleményben való rögzítése, ennek értelmezése a fejlesztőpedagógus kompetenciájának tükrében. Diagnosztikus eszközök a számolási zavar mérésére, ismertetése, kiértékelése. Meixner – féle olvasólapok bemutatása, kiegészítő vizsgálatok, ismertetése, kiértékelése.

Tartalom angol

General knowledge on cognitive abilities. Analysing the diagnostic categories of learning weakness, BTMN and SNI. The competences of Development pedagogues interpreting the results. The structure and theoretical background of Intelligence Test like WISC-IV, WAIS-IV and WSSPI. The circumstances and indications of testing. The detailed description of these tests and presentation of their practical usage. Recording the obtained results in a psychological scientific advice and interpreting it regarding the competences of the Development pedagogue. Diagnostic tools and to measure dyscalculia and their descriptions, evaluation. Description of the Meixner method, additional examinations, their descriptions and evaluation.

Számonkérés

Gyakorlati jegy

Számonkérés angol

Term grade

Irodalom

Oláh T. - Mészáros A. (2011): WISC-IV teszttel végzett vizsgálat a magyar nyelvfejlődési zavarral küzdő gyermekek intelligenciaprofiljának jellegzetességeinek feltárására. Gyógypedagógiai Szemle, XXXIX. évf./1., 39-56. Nagy J. (1998): A kognitív képességek rendszere és fejlődése. Iskolakultúra, 1998/10. 3-22. http://www.oshungary.hu/media/kiertekeles-2012-meszaros-andrea-EZ1MBE1X.pdf A tesztek kézikönyvei Meixner I. (2000): A dyslexia prevenció, reedukáció módszere. Meixner Alapítvány, Budapest. Mesterházi Zs. (1999): Diszkalkuliáról-pedagógusoknak. Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, Budapest.

Irodalom angol

Oláh T. - Mészáros A. (2011): WISC-IV teszttel végzett vizsgálat a magyar nyelvfejlődési zavarral küzdő gyermekek intelligenciaprofiljának jellegzetességeinek feltárására. Gyógypedagógiai Szemle, XXXIX. évf./1., 39-56. Nagy J. (1998): A kognitív képességek rendszere és fejlődése. Iskolakultúra, 1998/10. 3-22. http://www.oshungary.hu/media/kiertekeles-2012-meszaros-andrea-EZ1MBE1X.pdf A tesztek kézikönyvei Meixner I. (2000): A dyslexia prevenció, reedukáció módszere. Meixner Alapítvány, Budapest. Mesterházi Zs. (1999): Diszkalkuliáról-pedagógusoknak. Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, Budapest.

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Szatmári Ágnes

Ekvivalencia

PSB1141L