Főoldal > 2018/19-as tanév képzési programja > A szövegértés, az olvasás, írás, helyesírás fejlesztése

Tantárgy kódja

FP1338L

Tantárgy neve

A szövegértés, az olvasás, írás, helyesírás fejlesztése

Kredit

3

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Féléves órszám

0 + 9
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

3

Cél

A hallgatók ismerjék meg a szövegértő olvasás fejlesztési területeit, tudjanak gyakorlatokat összeállítani a szövegértés fejlesztésére. Tudják alkalmazni a helyesírási készségfejlesztés gyakorlattípusait. A tanegység kompetenssé teszi a hallgatókat a szövegértés és a helyesírás módszeres gyakorlattípusainak összeállítására.

Cél angol

Acquiring knowledge about the areas of development of reading comprehension. Acquiring techniques for the development of reading comprehension. Acquiring knowledge about the types of exercise used in spelling development.

Tartalom

Az olvasási folyamat pszicholingvisztikai megközelítése. Az olvasás tempójának és pontosságának fokozása írásvetítővel felvillantott jelek, szavak olvastatásával.
A szövegértő olvasás fejlesztési területei: az előzetes ismeretek fontossága, a szövegegységek megértésének tanítása (a szavak, a mondatok, a bekezdések, az egész szöveg megértése). A szövegértő olvasás szintjeinek fejlesztése. A megértés fokozatai: a szó szerinti, az értelmező (interpretáló), a bíráló (kritikai) és az alkotó (kreatív) olvasás fejlesztése. A kérdezés szerepe.
Technikák a szövegértés fejlesztésére. A jóslás és szakaszos szövegfeldolgozás alkalmazása. Az insert technika bevezetése a megértés elősegítése érdekében. Fürtábra készítése az információk közötti kapcsolatok feltárására. A tudom, tudni akarom, megtanulom technika. Egy adott mű történetkeretének vagy történetpiramisának elkészítése. Jellemtérkép készítése a szépirodalmi művekben szereplő hősök jellemzésére. Kettéosztott napló alkalmazása művek befogadásközpontú megközelítésére. Kooperatív technikák – irodalmi körök, mozaik, az utolsó szó joga – alkalmazása a szövegértés fejlesztésére.
A helyesírási készségfejlesztés gyakorlattípusai: a helyesírási elemzés, a szóalak felbontása, a másolás, a tollbamondás, az emlékezetből írás, a helyesírási fogalmazás. Egyéb gyakorlási módok: mechanikus, produktív gyakorlatok és játékos feladatok.

Tartalom angol

Language acquisition and socialization. Different groups of people living with language difficulties. The issue of language difficulties at school. Areas of development of reading comprehension. Developing the levels of reading comprehension. The importance of questions. Techniques for developing reading comprehension skills. Types of exercises used for the development of spelling.

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

practical course mark

Irodalom

Imre Rubenné (2006): Alternatív olvasás- és írástanítási módszerek. Bessenyei György Könyvkiadó,.Nyíregyháza. Koós Ildikó (Szerk.). (2014): Az anyanyelvi nevelés tantárgy-pedagógiája az alsó tagozaton. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Budapest. Hernádi Sándor (1987): A helyesírási készség fejlesztése. Tankönyvkiadó,.Budapest.

Irodalom angol

Imre Rubenné (2006): Alternatív olvasás- és írástanítási módszerek. Bessenyei György Könyvkiadó,.Nyíregyháza. Koós Ildikó (Szerk.). (2014): Az anyanyelvi nevelés tantárgy-pedagógiája az alsó tagozaton. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Budapest. Hernádi Sándor (1987): A helyesírási készség fejlesztése. Tankönyvkiadó,.Budapest.

Tantárgyfelelős intézet kódja

TAI

Tantárgyfelelős oktató

Imre Rubenné dr.

Ekvivalencia

PSB1237L