Tantárgy kódja
PSB1134L
Tantárgy neve
Spontán érés támogatása, korai fejlesztés
Kredit
4
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Féléves órszám
0 + 12
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
3
Cél
A hallgatók ismerjék korai fejlesztés és gondozás tevékenységeit, a komplex gyógypedagógiai fejlesztés, tanácsadás, kommunikációs és nyelvi készségek fejlesztésének lehetőségeit, a mozgásfejlesztés és a pszichológiai segítségnyújtás formáit. Saját pedagógiai tevékenységeikkel támogassák a gyermek fejlődését, erősítsék meg családi környezetét.
Cél angol
Students gain information on the process of early development and treatment, complex development, counselling and psychologial help. They learn the possibilities of the development of verbal and motor skills. Students have to learn how to support the child’s development and the family during their pedagogical work.
Tartalom
A fejlődés, fejlesztés fogalma, a belső érés és a környezet kölcsönhatása. Az észlelési funkciók fejlődési jellemzői. A beszédfejlődés folyamata csecsemő és kisgyermekkorban. A beszéd- és a nyelvi fejlődés zavarai: megkésett beszédfejlődés, a beszédészlelés és beszédmegértés zavara. A korai fejlesztés definíciója, célja. A korai fejlesztésre jogosult csoportok jellemzői. Korai fejlesztő szolgáltatások köre, a területen dolgozó szakemberek feladatai. A korai fejlesztés formái. A korai fejlesztő központokban folyó diagnosztikai és terápiás munka. A mozgás, pszicho-, illetve logopédiai terápiák jelentősége, szerepe a korai életszakaszban. A hazai gyakorlatban alkalmazott oktatási, nevelési, egészségügyi feladatok megvalósulása.
Tartalom angol
The concept of development and developmental programme. The relation between mature and environment. The development of perception. Infancy and early childhood as the most important period in speech development. Delay in developent of speech: types and symptoms. Basic principles of the pedagogical therapy of delayed talkers. The aim and the definition of early development. Diagnosis and therapy: the main processes at different institutions. The significance of motion and psychotherapy and their role in early ages.
Számonkérés
gyakorlati jegy
Számonkérés angol
term grade
Irodalom
Fejlesztő Pedagógia, Korai fejlesztés, 1999.
Gósy M. (1994): A beszédészlelés és a beszédmegértés fejlesztése óvodásoknak. Nikol Gmk., Budapest.
Martonné Tamás M. (szerk.) (2002): Fejlesztőpedagógia, ELTE Eötvös Kiadó, Budapest.
Irodalom angol
Fejlesztő Pedagógia, Korai fejlesztés, 1999.
Gósy M. (1994): A beszédészlelés és a beszédmegértés fejlesztése óvodásoknak. Nikol Gmk., Budapest.
Martonné Tamás M. (szerk.) (2002): Fejlesztőpedagógia, ELTE Eötvös Kiadó, Budapest.
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Pauwlik Zsuzsa Orsika
Ekvivalencia
FP1233L