Tantárgy kódja
PSB1237L
Tantárgy neve
A szövegértés, az olvasás, írás, helyesírás fejlesztése
Kredit
3
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Féléves órszám
0 + 9
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
4
Cél
A hallgatók ismerjék meg a szövegértő olvasás fejlesztési területeit, tudjanak gyakorlatokat összeállítani a szövegértés fejlesztésére. Tudják alkalmazni a helyesírási készségfejlesztés gyakorlattípusait. A tanegység kompetenssé teszi a hallgatókat a szövegértés és a helyesírás módszeres gyakorlattípusainak összeállítására.
Cél angol
Students acquire knowledge about the areas of development of reading comprehension and the creation of related exercises. Students shall learn about the application of different typers of spelling development exercises.
Tartalom
Az olvasási folyamat pszicholingvisztikai megközelítése. Az olvasás tempójának és pontosságának fokozása írásvetítővel felvillantott jelek, szavak olvastatásával. A szövegértő olvasás fejlesztési területei: az előzetes ismeretek fontossága, a szövegegységek megértésének tanítása (a szavak, a mondatok, a bekezdések, az egész szöveg megértése). A szövegértő olvasás szintjeinek fejlesztése. A megértés fokozatai: a szó szerinti, az értelmező (interpretáló), a bíráló (kritikai) és az alkotó (kreatív) olvasás fejlesztése. A kérdezés szerepe. Technikák a szövegértés fejlesztésére. A jóslás és szakaszos szövegfeldolgozás alkalmazása. Az insert technika bevezetése a megértés elősegítése érdekében. Fürtábra készítése az információk közötti kapcsolatok feltárására. A tudom, tudni akarom, megtanulom technika. Egy adott mű történetkeretének vagy történetpiramisának elkészítése. Jellemtérkép készítése a szépirodalmi művekben szereplő hősök jellemzésére. Kettéosztott napló alkalmazása művek befogadásközpontú megközelítésére. Kooperatív technikák – irodalmi körök, mozaik, az utolsó szó joga – alkalmazása a szövegértés fejlesztésére. A helyesírási készségfejlesztés gyakorlattípusai: a helyesírási elemzés, a szóalak felbontása, a másolás, a tollbamondás, az emlékezetből írás, a helyesírási fogalmazás. Egyéb gyakorlási módok: mechanikus, produktív gyakorlatok és játékos feladatok.
Tartalom angol
Psycholinguistic approach of the reading process. Increasing the rate and precision of reading with an overhead projector.
Areas of development of reading comprehension. Developing the levels of reading comprehension. The importance of questions. Techniques for developing reading comprehension skills.
Types of exercises used for the development of spelling.
Számonkérés
gyakorlati jegy
Számonkérés angol
term grade
Irodalom
Imre Rubenné (2006): Alternatív olvasás- és írástanítási módszerek. Bessenyei György Könyvkiadó,.Nyíregyháza.
Koós Ildikó (Szerk.). (2014): Az anyanyelvi nevelés tantárgy-pedagógiája az alsó tagozaton. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Budapest.
Hernádi Sándor (1987): A helyesírási készség fejlesztése. Tankönyvkiadó,.Budapest.
Irodalom angol
Imre Rubenné (2006): Alternatív olvasás- és írástanítási módszerek. Bessenyei György Könyvkiadó,.Nyíregyháza.
Koós Ildikó (Szerk.). (2014): Az anyanyelvi nevelés tantárgy-pedagógiája az alsó tagozaton. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Budapest.
Hernádi Sándor (1987): A helyesírási készség fejlesztése. Tankönyvkiadó,.Budapest.
Tantárgyfelelős intézet kódja
TAI
Tantárgyfelelős oktató
Imre Rubenné dr.
Ekvivalencia
FP1338L