Tantárgy kódja
PSI1228L
Tantárgy neve
Kommunikációs és konfliktuskezelés tréning
Kredit
4
Félévi követelmény
Minősített aláírás
Féléves órszám
0 + 15
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
3
Cél
A továbbképzés résztvevőinek személyiségfejlesztése kommunikációskészség fejlesztésén keresztül. A kommunikatív viselkedés tudatosítása a figyelem ráirányításával. A hallgatóknak meg kell ismerniük azokat a kommunikációs helyzeteket, mely leendő szakmájukban kiemelkedő helyet foglal el. Mindezekről nemcsak elvont ismereteket ad a tréning, hanem lehetőséget nyújt a bőséges élmény és tapasztalatszerzésre, kihasználva a csoportos forma előnyeit. A saját konfliktusmegoldó stratégia feltárása, megismerése és ezáltal előnyeinek és hátrányainak megfogalmazása a problémamegoldó folyamatban. A hallgatók technikákat kapnak a hatékony konfliktusmegoldáshoz. Ezen technikák birtokában a mindennapi életben és a tanári pályán felmerülő problémákat hatékonyabban tudják kezelni.
Cél angol
Personality development of the course participants through communication skills development. The conceptualization of communicativ behaviour by directing attention. The students should get acquainted with those communication situations which occupy a prominent place in their area of expertise. The training provides not only theoretical knowledge, but also gives the opportunity to actually experience, building on the advantages of group work. The students should explore and understand their own conflict solving strategies, and name their advantages and disadvantages within the problem solving process. During the course the students are provided with techniques to be used in efficient conflict solving. Using these techniques the students can manage conflicts more efficiently both in their everyday and professional life.
Tartalom
1. Előkészítő fázis:
A csoport meghirdetése, jelentkezők tájékoztatása.
2. Alakuló fázis:
Csoportépítés a csoport beindítása. Egyéni és csoportcélok kidolgozása. A csoportszabályok kialakítása.
3. Munkafázis:
Kommunikáció fogalmának értelmezése, fontossága a csoporttagok életében A saját verbális kommunikáció jellemzőinek feltárása, fejlesztés irányainak meghatározása. Verbális kommunikáció fejlesztése (ismerkedés, kapcsolatépítés terén). Verbális kommunikáció fejlesztése (figyelmes hallgatás, értő figyelem, én-üzenet megfogalmazása, igazi üzenet kihallása, konfrontáló én-üzenet, közléssorompók). Verbális kommunikáció fejlesztése (hatékony kommunikáció konfliktushelyzetben, a konfliktus fogalmának definiálása, saját konfliktusok feltérképezése, reakciók konfliktushelyzetben, konfliktusmegoldó stratégiák ismertetése). Nonverbális kommunikáció fejlesztése (arc- mimika, tekintet). Nonverbális kommunikáció fejlesztése (testtartás, térközszabályozás). Nonverbális kommunikáció fejlesztése (gesztusok). Konfliktusmegoldásban kívánatos kommunikációs készségek gyakorlása. Szituációs játékok: konfliktus helyzetek modellálása.
Tartalom angol
2/1: Preparatory phase
Submit the course and inform the candidates.
2/2: Formation phase
Form the group and start the group work. Define the individual and group goals. Define the rules of the group.
2/3: Work phase
Explain the definition of communication and its importance in the life of the participants of the course. Discover the characteristics of the self verbal communication, and define the development direction. Develop the verbal communication when building a relationship. Attentive listening, active listening, self-message, hearing the real message, communication barriers, effective communication in conflict situations, define the concept of conflict, discover self-conflicts, reactions in conflict situations, conflict solving strategies. Developing non-verbal communication, facial mimicry, visage, posture, spacing control, gestures. Role plays to model conflict situations.
2/4: Closure phase
Compare the individual and group goals with the results and experiences.
Számonkérés
minősített aláírás
Számonkérés angol
signature with qualification
Irodalom
• Bagdy Emőke – Telkes József (2000): Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában. Tankönyvkiadó, Budapest.
• Hajas Zsuzsa (1999): Kommunikációs gyakorlatok. Pedellus, Debrecen.
• Hanák Zsuzsanna (2001): Kommunikációs ismeretek és készségfejlesztés (hallgatói munkafüzet, multimédiás CD-ROM, tanári segédlet) EKF.
• Siklaki István (1994): A meggyőzés pszichológiája. Scientia Humana, Budapest.
Irodalom angol
• Bagdy Emőke – Telkes József (2000): Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában. Tankönyvkiadó, Budapest.
• Hajas Zsuzsa (1999): Kommunikációs gyakorlatok. Pedellus, Debrecen.
• Hanák Zsuzsanna (2001): Kommunikációs ismeretek és készségfejlesztés (hallgatói munkafüzet, multimédiás CD-ROM, tanári segédlet) EKF.
• Siklaki István (1994): A meggyőzés pszichológiája. Scientia Humana, Budapest.
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Pauwlik Zsuzsa Orsika