Főoldal > 2018/19-as tanév képzési programja > A személyiségfejlődés és viselkedési zavarok

Tantárgy kódja

PSI1119L

Tantárgy neve

A személyiségfejlődés és viselkedési zavarok

Kredit

5

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy


Féléves órszám

15 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

4

Cél

Ismerjék meg a hallgatók az egészséges személyiségfejlődést akadályozó, károsító tényezőket; az iskoláskorban leggyakoribb viselkedési zavarok típusait, azok kialakulását és okait, leíró szinten. Szerezzenek tájékozottságot a prevenció és a korrekció intézményes lehetőségeiben. Ismereteik és tájékozottságuk alapozza meg az egyedi tanulói személyiség formálásához, a tanulói közösségek alakításához, a tanulási folyamat szervezéséhez és irányításához szükséges tanári kompetenciák kialakulását.


Cél angol

The aim of the course to acquire information on obstructive factors of personality development, highlighting the types of the developmental problems (causes and developmet). Opportunities for prevention and intervention. Students have to be able to encourage individual ways of development of children’s personality.


Tartalom

A viselkedési zavarok pszichológiai háttere, jelenségköre és genezise. Az egyéni sérülékenység kialakulása, biológiai és szociális-környezeti faktorai. A pszichés rendellenességek kialakulása és az életkori sajátosságok összefüggése. Életkori krízisek (Erikson) és azok pozitív illetve negatív kimenetele. Károsító társas-környezeti hatások a családban és az iskolában; nevelési hibák. Agresszív és regresszív típusú viselkedési zavarok. A biológiai alapfunkciók zavarai. Szorongásos rendellenességek; a teljesítményszorongás. A kognitív funkciók zavarai. A neurotikus struktúraképződés kezdetei, serdülőkori devianciák (szökés, csavargás, hazudozás, lopás...stb.).


Tartalom angol

Psyhological background of personality development disorders (characteristics and genesis). Biological and social-environmental factors of vulnerability. The development of psychological disorders in differnt ages. Positive and negative outcomes of Erikson's stages of psychosocial development (developmental crises). Destrimental effects of socio-environmental factors in day care and créche. Aggressive and regressive behavioral disorders. Anxiety disorders. Cognitive deficits in developmental disorders. Deviant behaviors in adolescence.


Számonkérés

kollokvium


Számonkérés angol

examination


Irodalom

• Bagdy Emőke (1998): Családi szocializáció és személyiségzavarok. Tankönyvkiadó, Budapest, 38-46, 101-119. o. • Murányi - Kovács Endréné - Kabainé Huszka Ildikó (1998): A gyermekkori és a serdülőkori személyiségzavarok pszichológiája. Tankönyvkiadó, Budapest, 167-189, 190-201. o. • Pinczésné dr. Palásthy Ildikó (2004): Tanulási zavarok, fejlesztő gyakorlatok. Pedellus Tankönyvkiadó, Debrecen. • Ranschburg Jenő (1998): Pszichológiai rendellenességek gyermekkorban. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 29-63, 96-119, 124-153.o. • Vajda Zsuzsanna (szerk.) (2002): Pszichológia és nevelés. Akadémiai Kiadó, Budapest, - választott tanulmányok.


Irodalom angol

• Bagdy Emőke (1998): Családi szocializáció és személyiségzavarok. Tankönyvkiadó, Budapest, 38-46, 101-119. o. • Murányi - Kovács Endréné - Kabainé Huszka Ildikó (1998): A gyermekkori és a serdülőkori személyiségzavarok pszichológiája. Tankönyvkiadó, Budapest, 167-189, 190-201. o. • Pinczésné dr. Palásthy Ildikó (2004): Tanulási zavarok, fejlesztő gyakorlatok. Pedellus Tankönyvkiadó, Debrecen. • Ranschburg Jenő (1998): Pszichológiai rendellenességek gyermekkorban. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 29-63, 96-119, 124-153.o. • Vajda Zsuzsanna (szerk.) (2002): Pszichológia és nevelés. Akadémiai Kiadó, Budapest, - választott tanulmányok.


Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Vassné dr. Figula Erika Éva

Ekvivalencia

INM1013L