Tantárgy kódja
PSE1120L
Tantárgy neve
Mérés és értékelés I.
Kredit
5
Félévi követelmény
Vizsga
Féléves órszám
15 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
3
Cél
A mentortanár ismereteinek gazdagítása:
- a mérés és értékeléshez kötődő, nemzetközileg meghatározó filozófiákkal,
- a mérés, értékelés funkcióinak, és eszköztárának új elemeivel.
Mindezek elősegítik, hogy korszerű mérési értékelési kultúrát közvetítsen a mentor. Alkalmassá válik a mentorált azon törekvéseinek tudatos irányítására, hogy új mérési értékelési technikákat alkalmazzon. Modellértékű értékelési kultúrájával alapozza meg azt az attitűdöt a mentoráltban, hogy eredményes, hatékony értékelési technika elképzelhetetlen kutatás-fejlesztés nélkül.
Cél angol
To enrich the knowledge of mentor teacher:
- The measurement and evaluation related to the internationally dominant philosophies,
- The measurement and evaluation functions and tools of the new elements.
All of these help to convey the culture of modern measurement evaluation.
It is capable of conscious control of the mentees' efforts to develop new measurement
valuation techniques. Valuation model is based on the culture of
attitude of the mentees to effective, efficient valuation technique is unthinkable
Without research and development.
Tartalom
Pedagógiai értékelés nemzetközi trendjei. Eredményes, hatékony iskola és kimeneti szabályozás. Külső értékelés és szerepe az intézményi értékelésben. Kompetenciamérés. Belső értékelés intézményi szintű sajátosságai. Tanulói teljesítmény mérése és értékelése osztályszinten a kompetenciaalapú pedagógiai folyamatokban. Fejlesztő értékelés. „Befogadó értékelés”, osztályozás nélküli értékelés. Diagnosztikus, kritériumra orientált, normára orientált mérés, értékelés. Individualizált, kooperatív szándékú értékelés technikái. Tanulói teljesítmény/ neveltség mérését értékelését segítő szoftverek, IKT felhasználása. Pedagógiai szakmai (szak)szolgálatok mérést segítő tevékenysége. Tanórai megfigyelés: egy tanár értékelési kultúrája. Konzultációs órákra lebontott, részletes tantárgyi program:
1 -3
Társadalomtudományi kutatás az emberi megismerésben.
A pedagógiai értékelés nemzetközi trendjei.
Eredményes és hatékony iskolai és kimeneti szabályozás.
A külső értékelés szerepe az intézményi értékelésben.
4 – 7
A tudományos megismerés logikai rendszere.
A kompetenciamérések.
8 – 10
Az okság és az oksági modell.
A belső értékelés intézményi szintű sajátosságai.
A tanulói teljesítmény mérése és értékelése osztályszinten a kompetencia-alapú pedagógiai folyamatban.
Fejlesztő, befogadó, diagnosztikus, kritériumra illetve normára orientált, individualizált és kooperatív szándékú értékelés és mérés.
11 – 13
A kutatás és a kutatási folyamat.
14 -15
A tanulói teljesítmény és a neveltségi szint mérését segítő szoftverek.
Az IKT felhasználása.
Pedagógiai szakmai szolgálatok mérést segítő tevékenysége.
A tanár értékelési kultúrája.
Tartalom angol
International trends of Pedagogical evaluation. Effective and Efficient school output
regulation. External evaluation and its role in the institutional assessment. Competency measurement.
Interior features at institutional level. Student Performance Measurement and Evaluation
at class level in the competency-based educational processes. Developer rating. "Recipient
evaluation ", without grading evaluation. Diagnostic, criterion oriented, norm
oriented assessment and evaluation. Individualized and cooperative intentioned valuation techniques. Use of ICT. Pedagogical
professional (vocational) services supporting the measurement activities. Lesson observation: a teacher
evaluation culture.
Számonkérés
kollokvium
Számonkérés angol
examination
Irodalom
Buda András-Buda Mariann-Sinka Edit: Pedagógiai eredményvizsgálatok. Elektronikus
tankönyv, 2002
Falus Iván (szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki Könyvkiadó,
Budapest, 2000
Falus Iván (szerk.): Didaktika. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1998
Hunyady Györgyné-M. Nádasi Mária: Osztályozás? Szöveges értékelés? Dinasztia
Tankönyvkiadó, Budapest, 2004
Fejlesztő értékelés (online, www.oki.hu)
Irodalom angol
Buda András-Buda Mariann-Sinka Edit: Pedagógiai eredményvizsgálatok. Elektronikus
tankönyv, 2002
Falus Iván (szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki Könyvkiadó,
Budapest, 2000
Falus Iván (szerk.): Didaktika. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1998
Hunyady Györgyné-M. Nádasi Mária: Osztályozás? Szöveges értékelés? Dinasztia
Tankönyvkiadó, Budapest, 2004
Fejlesztő értékelés (online, www.oki.hu)
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Baracsi Ágnes Erzsébet
Ekvivalencia
ME1004L