Tantárgy kódja
PSF1220L
Tantárgy neve
Család rendszerszemlélete
Kredit
3
Félévi követelmény
Vizsga
Féléves órszám
10 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
4
Cél
A hallgató, a továbbképzésen részt vevő tudja értelmezni a család rendszerszemléletű működését, tekintse át a családi életciklusok, családi krízisek jellemzőit, valamint ismerje a családi működés rendszerszemléletű megközelítéseit. Legyen tájékozott a családi szocializáció funkciózavarainak felismerésében. Ismerje meg a család struktúráját, a családon belüli hatalom alakulásának a tényezőit. Ismerje a család szükségleti fejlődési szintjeit és a különböző családtípusok jellemzőit. Tudja értelmezni a családi konfliktusok és a házassági szerepzavar kedvezőtlen hatását a gyermeki személyiség kibontakozására. Ismerje meg a családi konfliktusok törvényszerűségeit, a családi játszmák jellemzőit. Ismerje a családi zavarok tipológiáját és a jól működő („éltető”) család jellemzőit. Legyen képes a család működőképességének a feltárására.
Cél angol
Get aquainted with the concepts of family systems perspective, family life cycle and family crisis. Gain familiarity with the detection of the socializational problems in the family. Students gain information on the family structure and the power structure of the family, and also gain perspective on the needs of the family in different life cycles and the family types. Students have to be able to analyzing the adverse effect of family conflicts and marital problems on the personality development of the child. Gain perspective on the patterns os family conflicts and the features of family games. Gain perspective on the typology of family disorders and the features of well-functioning families. Students have to be able to discover the functioning of the family.
Tartalom
A család fogalma, típusai, rendszerszerű működése. A család mint sajátos kiscsoport. A családi életciklusok, családi krízisek (normatív és paranormatív krízisek). A család szocializációs funkciói. A család szükségleti fejlődési szintjei. Szabályalkotás a családban. A család struktúrája. Kommunikációs minták és játszmák a családban. Családi konfliktusok, értéktorzulások és hatásaik a gyermeki személyiség kibontakozására. Családi szerepek. A házastársi szerepzavar és hatása a gyermek személyiségfejlődésére. A családi zavarok tipológiája. A család működőképességének a feltárása. Az „éltető család”.
Tartalom angol
The definition and the types of the family. Functioning of the family system. The family as a special small group. Family life cycles, family crises (normative and paranormative crises). The socialisational functions of the family. Needs of the family in different life cycles. Rule formation in the family. The structure of the family. Communication patterns and games in the family. Family conflicts, values and their deformations in the family and their effect on the develpment of the child’s personality. The typology of family disorders. Discovery of the family’s functioning. The support function of the family.
Számonkérés
kollokvium
Számonkérés angol
examination
Irodalom
retek. BTF, Budapest.
Komlósy Piroska (Szerk): Családterápiás Olvasókönyv I-II. Animula, Budapest, 2003.
Naményi Mária (szerk.) (1998): A család. Gondolat Kiadó, Budapest.
Satir, Virginia, (1999): A család együttélésének művészete. Coincidencia Kiadó, Budapest.
Veczkó József (2002): Gyermek és ifjúságvédelem. Család és gyermekérdekek. APC Stúdió, Gyula.
Irodalom angol
retek. BTF, Budapest.
Komlósy Piroska (Szerk): Családterápiás Olvasókönyv I-II. Animula, Budapest, 2003.
Naményi Mária (szerk.) (1998): A család. Gondolat Kiadó, Budapest.
Satir, Virginia, (1999): A család együttélésének művészete. Coincidencia Kiadó, Budapest.
Veczkó József (2002): Gyermek és ifjúságvédelem. Család és gyermekérdekek. APC Stúdió, Gyula.
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Margitics Ferenc