Tantárgy kódja

PSE1130L

Tantárgy neve

Szakmai menedzsment

Kredit

5

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Féléves órszám

0 + 15
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

3

Cél

A tantárgy keretén belül a továbbképzés résztvevői megismerkednek a modern vezetéstudomány alapvetéseivel. Betekintést nyernek a vezetés munkaformáiba, funkcióiba, az intézményi tervezés folyamatába. Megismerkednek a szervezés, a döntés, az intézményi ellenőrzés és értékelés módozataival, a marketing tevékenység elemeivel. Az iskola szervezetként történő definiálásával a hallgatók képessé válnak az iskolai folyamatokat tágabb kontextusban értelmezni.

Cél angol

Within the course the participants of the training learn the basics ements of modern management science. They get an insight into the process and functions of leadership, and into institutional planning process. They get to know the organization, the monitoring and evaluation of the institutional modalities, and the elements of marketing activity. The students will be able to interpret school processes in a broader context by defining school as an organization.

Tartalom

Vezetés és menedzsment. Menedzserek és szakemberek. A vezetői munka. Hatékonyság a menedzsment segítségével. A vezető hatása a szervezet működésére. Szervezetfejlesztés. Menedzser szemléletű iskolavezetés a gyakorlatban. A menedzser-szemlélet érvényesítésének feltételei a magyar oktatási rendszerben. Minőségfejlesztés a közoktatásban. Adminisztrációs munka az iskolában, alapvető iskolai dokumentumok, dokumentumkezelés. A mentorált hallgatókkal kapcsolatos jogszabályok. 3. Évközi tanulmányi követelmények Feljegyzések készítése megadott szempontok alapján a mentorált hallgatók vezetéséről.

Tartalom angol

Leadership and management. Managers and professionals. The managerial work. Efficiency with the help of management. The driver's impact on the functioning of the organization. Organization development. Manager based school management in practice. The managerial approach in the Hungarian education system. Quality improvement in public education. Administrative work at school, basic school documents, document handling. The legislation in connection with mentored students.

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

term grade

Irodalom

Balaton Károly (2001): A stratégia-alkotási folyamatok. Vezetéstudomány 1. 13-20. p. Bíró Ferenc- Farkas István et al. (é. n.): A szervezet kultúrája és a kultúra szervezete. Okker Kiadó, Budapest Kotler, Philipp-Fox, Karen F. A. (1998): Oktatásmarketing. In: Balázs Éva (szerk.): Oktatásmenedzsment. Okker Kiadó, Budapest 245-300. p. Mezei Anna-Sipos Imre-Schmercz István (2010): Pedagógus a szervezetben. BME, Budapest

Irodalom angol

Balaton Károly (2001): A stratégia-alkotási folyamatok. Vezetéstudomány 1. 13-20. p. Bíró Ferenc- Farkas István et al. (é. n.): A szervezet kultúrája és a kultúra szervezete. Okker Kiadó, Budapest Kotler, Philipp-Fox, Karen F. A. (1998): Oktatásmarketing. In: Balázs Éva (szerk.): Oktatásmenedzsment. Okker Kiadó, Budapest 245-300. p. Mezei Anna-Sipos Imre-Schmercz István (2010): Pedagógus a szervezetben. BME, Budapest

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Márton Sára Katalin

Ekvivalencia

ME1014L