Tantárgy kódja
PSE1130L
Tantárgy neve
Szakmai menedzsment
Kredit
5
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Féléves órszám
0 + 15
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
3
Cél
A tantárgy keretén belül a továbbképzés résztvevői megismerkednek a modern vezetéstudomány alapvetéseivel. Betekintést nyernek a vezetés munkaformáiba, funkcióiba, az intézményi tervezés folyamatába. Megismerkednek a szervezés, a döntés, az intézményi ellenőrzés és értékelés módozataival, a marketing tevékenység elemeivel. Az iskola szervezetként történő definiálásával a hallgatók képessé válnak az iskolai folyamatokat tágabb kontextusban értelmezni.
Cél angol
Within the course the participants of the training learn the basics ements of modern management science. They get an insight into the process and functions of leadership, and into institutional planning process. They get to know the organization, the monitoring and evaluation of the institutional modalities, and the elements of marketing activity. The students will be able to interpret school processes in a broader context by defining school as an organization.
Tartalom
Vezetés és menedzsment. Menedzserek és szakemberek. A vezetői munka. Hatékonyság a menedzsment segítségével. A vezető hatása a szervezet működésére. Szervezetfejlesztés. Menedzser szemléletű iskolavezetés a gyakorlatban. A menedzser-szemlélet érvényesítésének feltételei a magyar oktatási rendszerben. Minőségfejlesztés a közoktatásban. Adminisztrációs munka az iskolában, alapvető iskolai dokumentumok, dokumentumkezelés. A mentorált hallgatókkal kapcsolatos jogszabályok.
3. Évközi tanulmányi követelmények
Feljegyzések készítése megadott szempontok alapján a mentorált hallgatók vezetéséről.
Tartalom angol
Leadership and management. Managers and professionals. The managerial work. Efficiency with the help of management. The driver's impact on the functioning of the organization. Organization development. Manager based school management in practice. The managerial approach in the Hungarian education system. Quality improvement in public education. Administrative work at school, basic school documents, document handling. The legislation in connection with mentored students.
Számonkérés
gyakorlati jegy
Számonkérés angol
term grade
Irodalom
Balaton Károly (2001): A stratégia-alkotási folyamatok. Vezetéstudomány 1. 13-20. p.
Bíró Ferenc- Farkas István et al. (é. n.): A szervezet kultúrája és a kultúra szervezete. Okker Kiadó, Budapest
Kotler, Philipp-Fox, Karen F. A. (1998): Oktatásmarketing. In: Balázs Éva (szerk.): Oktatásmenedzsment. Okker Kiadó, Budapest 245-300. p.
Mezei Anna-Sipos Imre-Schmercz István (2010): Pedagógus a szervezetben. BME, Budapest
Irodalom angol
Balaton Károly (2001): A stratégia-alkotási folyamatok. Vezetéstudomány 1. 13-20. p.
Bíró Ferenc- Farkas István et al. (é. n.): A szervezet kultúrája és a kultúra szervezete. Okker Kiadó, Budapest
Kotler, Philipp-Fox, Karen F. A. (1998): Oktatásmarketing. In: Balázs Éva (szerk.): Oktatásmenedzsment. Okker Kiadó, Budapest 245-300. p.
Mezei Anna-Sipos Imre-Schmercz István (2010): Pedagógus a szervezetben. BME, Budapest
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Márton Sára Katalin
Ekvivalencia
ME1014L