Főoldal > 2018/19-as tanév képzési programja > Pragmatikai kopetencia

Tantárgy kódja

PSK1223L

Tantárgy neve

Pragmatikai kopetencia

Kredit

4

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Féléves órszám

0 + 15
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

3

Cél

A nyelv működése annyira összetett, hogy nem vizsgálható a nyelvi jel és a nyelvhasználó viszonyának elemzése nélkül. A pragmatika, a szemiotika részeként, jelek és jelrendszerekkel foglalkozó interdiszciplináris és integráló tudományterület, amely a jelek kommunikációs folyamatban történő használatát vizsgálja a nyelvhasználó oldaláról. A nyelvi jel és használója kapcsolatának tudatosítása, és az ezáltali nyelvhasználói és idegennyelv-tanári szemlélet alakítása a kurzus alapvető célja.

Cél angol

Pragmatics is the discipline strongly related to social practices as it studies the relation of signs to interpreters. It studies language from functional perspective and attempts to explain certain aspects of linguistic structure by reference to non-linguistic pressures. The course develops awareness with regard to contexts in conveying meanings when applying communicative language teaching

Tartalom

A tantárgy megismerteti a szaktanárokat a nyelvészeti pragmatika kialakulásával, alapvető kérdéseivel, a nyelvtudomány pragmatikai fordulatával és annak következményeivel. Betekintést nyernek azokba a kérdéscsoportokba, amelyeket a pragmatika jelentős képviselői (Austin, Searle, Grice, Habermas, Labov, stb.) tárgyalnak műveikben, s megismerik ezáltal a nyelvészeti pragmatika alapfogalmait és kategóriáit is: a megnyilatkozások fogalmát, a kommunikációs szándékot, a beszéd-aktus elméletet, a kontextus fontosságát, a háttérismeretek fogalmát, a logikai implikációkat, stb.

Tartalom angol

The historical origins of the term. Definitions of pragmatics. Context-text relationships. Context descriptions (Prediction of meanings of an utterance in a specified context). Inferences or presuppositions. Implicatures. Universal principles of logic and language usage (Knowledge of role and status spacial and temporal location, of formality levels, of medium, appropriate subject matter, of prior, ongoing and future actions, knowledge of social and psychological world). Deixis and types of deixis. Conversational implicatures. Grice’s theory of implicature. The maxim of quality, relevance, manner. Speech Act Theory. Locutionary, illocutionary, perlocutionary acts. Beyond theories of speech act. Conversational Structure and Conversation Analysis. The implication of pragmatic approach in teaching English.

Számonkérés

Házi feladatok következetes elkészítése, egy zárthelyi dolgozat minimum átmenő jegyet eredményező megírása .

Számonkérés angol

home assignments, one sit-in paper with a passing grade

Irodalom

Ajtay-Horváth, M. 2010. Szövegek, nyelvek kultúrák. Nyíregyháza: Bessenyei Könyvkiadó. ISBN 978-963-9909-66-3. Levinson, S. 2000. Pragmatics. Oxford: Oxford University Press. ISBN 0 521 29045 7. Szili, K. 2013. Tetté vált szavak. Budapest: Tinta. ISBN 963 7094 121 1. Tátrai, Sz. 2011. Bevezetés a pragmatikába, Funkcionális kognitív megközelítés. Budapest: Tinta. ISBN 978-963-9902-93-0. Wierzbicka, A. 1991. Cross-cultural pragmatics. The semantics of human interaction. Berlin, New-York: Mouton de Gruyter. ISBN 0936-5907

Irodalom angol

Ajtay-Horváth, M. 2010. Szövegek, nyelvek kultúrák. Nyíregyháza: Bessenyei Könyvkiadó. ISBN 978-963-9909-66-3. Levinson, S. 2000. Pragmatics. Oxford: Oxford University Press. ISBN 0 521 29045 7. Szili, K. 2013. Tetté vált szavak. Budapest: Tinta. ISBN 963 7094 121 1. Tátrai, Sz. 2011. Bevezetés a pragmatikába, Funkcionális kognitív megközelítés. Budapest: Tinta. ISBN 978-963-9902-93-0. Wierzbicka, A. 1991. Cross-cultural pragmatics. The semantics of human interaction. Berlin, New-York: Mouton de Gruyter. ISBN 0936-5907

Tantárgyfelelős intézet kódja

NYI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Ajtay-Horváth Magda