Tantárgy kódja

PSZ1127

Tantárgy neve

Népi líra

Kredit

3

Félévi követelmény

Vizsga

Féléves órszám

10 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

3

Cél

A tantárgy a népköltészettel, ezen belül a népi líra témakörével foglalkozik. Célja, hogy az ének-zene tantárgyon belül a népdalok tanításához olyan elméleti alapot adjon, amely a néphagyomány egészének tágabb összefüggéseivel ismerteti meg a továbbképzés résztvevőit, segítséget adva a népdalok szövegeinek értelmezéséhez, szervesen kapcsolódva a népzenei tárgyakhoz, megalapozva és egyben kiegészítve azokat. A tantárgy elsajátításával a továbbképzés résztvevője képes a tanulók esztétikai és művészi érzékének fejlesztésére, a néphagyomány szépségeinek felismertetésére. Képes a néphagyomány értékeinek kreatív és élményszerű átadására, funkcióban való felélesztésére, ápolására, általa a nemzeti identitástudat erősítésére.

Cél angol

The subject of the course is folk poetry, and within that, folk poetry lyrics. Its objective is to provide such theoretical foundation to the teaching of folk songs that familiarises the participants of the training with the broader contexts of the entirety of folk tradition, giving help to the interpretation of folk song lyrics. The course organically connects to other subjects of folk music, grounding and supplementing them as well. After the completion of the course, the participant of the training shall be able to develop students’ aesthetic and artistic tastes, and make them realize the beauty of folk tradition. They are able to transmit the values of folk tradition in a creative and enjoyable way, reviving and fostering it in its function, and to strengthen national identity. 

Tartalom

A tantárgy témakörei a népi líra főbb jellemző jegyei, tartalmi, műfaji és formai csoportjai, valamint történeti alakulásának tényezői. Külön hangsúlyt kapnak a népi líra ma is használható, eredeti vagy új funkcióban újjáéleszthető elemei. Az ének-zene tantárgy tanításához használt tankönyvekben található népdalok szövegeinek elemzése.

Tartalom angol

The topics of the course include folk song lyrics, its most important characteristics, groups according to content, genre and form, and the factors of its historical development. Special emphasis is given to elements of lyrics that can be revived, used, either in their original or new function. Topics also include the analysis of folk song lyrics to be found in school textbooks for music. 

Számonkérés

Az ének-zene tantárgy tanításához a továbbképzés résztvevője által használt tankönyvcsaládban található népdalok szövegeinek elemzése házi dolgozatban.

Számonkérés angol

The analysis, in a take-home essay, of folk song lyrics to be found in the textbook series that the participant of the training uses as a teacher.

Irodalom

• A szerelem kertjében – Erotikus jelképek a művészetben és a folklórban. Szerk.: Hoppál Mihály, Szepes Erika. Budapest: Osiris Kiadó, Európai Folklór Intézet, 2001. • Hoppál Mihály, Jankovics Marcell, Nagy András, Szemadám György. Jelképtár. Budapest: Helikon Kiadó, 1994. • Katona Imre. ’Líra’ A magyar folklór. Szerk.: Voigt Vilmos. Budapest: Osiris Kiadó, 1998., 356-400. • Lükő Gábor. A magyar lélek formái. Budapest: Táton Kiadó, 2003. • Vargyas Lajos. ’Lírai népköltészet’ Magyar néprajz V. Budapest: Akadémiai Kiadó, 1988., 427-566.

Irodalom angol

• A szerelem kertjében – Erotikus jelképek a művészetben és a folklórban. Szerk.: Hoppál Mihály, Szepes Erika. Budapest: Osiris Kiadó, Európai Folklór Intézet, 2001. • Hoppál Mihály, Jankovics Marcell, Nagy András, Szemadám György. Jelképtár. Budapest: Helikon Kiadó, 1994. • Katona Imre. ’Líra’ A magyar folklór. Szerk.: Voigt Vilmos. Budapest: Osiris Kiadó, 1998., 356-400. • Lükő Gábor. A magyar lélek formái. Budapest: Táton Kiadó, 2003. • Vargyas Lajos. ’Lírai népköltészet’ Magyar néprajz V. Budapest: Akadémiai Kiadó, 1988., 427-566.

Tantárgyfelelős intézet kódja

ZEI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Ratkó Lujza