Tantárgy kódja
PSC1229L
Tantárgy neve
Egészségpszichológia
Kredit
3
Félévi követelmény
Vizsga
Féléves órszám
10 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
3
Cél
Szerezzenek a hallgatók alapvető tájékozottságot a személyiséglélektan és egészségpszichológia kutatási eredményeiben, s azok felhasználhatóságáról társas tapasztalataik értelmezésében és a gyermeki személyiség differenciált formálásában. Az egészség, betegség és különböző működési zavarok etiológiai korrelátumainak megismerése járuljon hozzá a továbbképzésben résztvevők szemléletének formálásához, fejlessze az egészséges életmódra neveléshez szükséges tanári kompetenciákat.
Cél angol
The students should acquire basic awareness in the research results of personality psychology and health psychology, their use cases in the interpretation of their social experiences and in the differentiated shaping of child’s personality. The understanding of the etiological correlation of health, disease and various dysfunctions should contribute to the development of the course participant’s approach. The students should also develop their teacher competences related to health education.
Tartalom
A “személyiség” fogalma a pszichológiában. Személyiségelméletek: a személyiség alkotóelemei, szerkezete és működése. A személyiség egysége és az egység megbomlása (működési zavarok). Az egészséges személyiség rokonfogalmai a személyiséglélektanban (jól integrált, harmónikus, teljességgel működő személyiség…). Az egészségpszichológia szemléletmódja, helye a nevelési folyamatban. Az egészségpszichológia alapfogalmai. Egészségmagatartás – betegségmagatartás. Az egészséglélektani ember- környezet modell. A pszichológiai és fizikai igénybevétel hatása: a stressz és a stresszválaszok változatai. Személyiségtípus és a sérülékenység “típusa”. Személyiségvonások és megküzdési módok. Fáradtság, fájdalom, depresszió. Az iskolai szituációk és a pszichés rendellenességek összefüggései. A “pedagógus mint segítő” – feladatkör egészségpszichológiai vonatkozásai: empátia, altruizmus, kiégési szindróma és megelőzésének lehetőségei.
Tartalom angol
The concept of „personality” in the field of psychology. Personality theories: personality components, its structure and functions. The unity of personality and various dysfunctions. The related concepts of the healthy personality in personality psychology (well-integrated, harmonic, fully operational personality). Health psycholgy approaches and their places in the educational process. The basic concepts of health psychology. Health behavior, disease behavior. The human-environment model of health psychology. The effects of psychological and physical stress: stress and various stress-responses. The personality types and the „vulnerable type”. Personality traits and coping methods. Fatigue, pain, and depression. The correlation between psychological disorders and school situations. The health psychology aspects of the function „the teacher as a supporter”: empathy, altruism, burnout syndrome and their prevention.
Számonkérés
kollokvium
Számonkérés angol
examination
Irodalom
• Atkinson, Rita, L.- Atkinson, Richard, C. et al. (1994): Pszichológia, Osiris Kiadó, Budapest
• Comer, R. J. (2000): A lélek betegségei. Osiris Kiadó, Budapest
• Kulcsár Zsuzsanna (1998): Egészségpszichológia. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest
• Kulcsár Zsuzsanna (szerk.)(1999): Morális fejlődés, empátia és altruizmus. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest
• Schmercz István (szerk.)(2003): A tanulói személyiség megismerése. Élmény ’94 Bt., Nyíregyháza
Irodalom angol
• Atkinson, Rita, L.- Atkinson, Richard, C. et al. (1994): Pszichológia, Osiris Kiadó, Budapest
• Comer, R. J. (2000): A lélek betegségei. Osiris Kiadó, Budapest
• Kulcsár Zsuzsanna (1998): Egészségpszichológia. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest
• Kulcsár Zsuzsanna (szerk.)(1999): Morális fejlődés, empátia és altruizmus. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest
• Schmercz István (szerk.)(2003): A tanulói személyiség megismerése. Élmény ’94 Bt., Nyíregyháza
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Margitics Ferenc