Főoldal > 2018/19-as tanév képzési programja > Cigány gyerekek szocializációja

Tantárgy kódja

PSC1125L

Tantárgy neve

Cigány gyerekek szocializációja

Tantárgy angol neve

Socialization of Romany Children

Kredit

3

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Féléves órszám

0 + 10
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

4

Cél

A hallgatók cigánysággal kapcsolatos ismereteinek bővítése; olyan pedagógiai módszerek elsajátítása, amelyek birtokában a hallgatók képessé válnak az előítéletmentes, toleráns interkulturális iskolai nevelésre.

Cél angol

The aim of the course is to provide students with a general overview of the basic themes and issues socialization of Roma children in Familie and Education in Hungary.

Tartalom

Cigánykutatások és nevelésszociológia. A szocializációs folyamat; szocializációs színterek. A cigány gyerekek családi szocializációja. (A cigány gyerek státusa a családban, a gyermekekkel kapcsolatos szülői attitűdök.) A cigány gyerekek iskolai szocializációja. A cigány tanulók helyzetét meghatározó strukturális tényezők. Együtt vagy külön? A kompenzatorikus és emancipatorikus látásmód. Az interkulturális nevelés fogalma, jellemzői. A komprehenzív iskolaszerkezet, konstruktivista pedagógiai módszerek.

Tartalom angol

Society and life of Roma/Gypsies in Hungary. Concept and agents of socialization. Socialization in familie of roma children. Roma children in education. Issues of exclusion and inclusion. Discriminations of roma children in education. Hungarian National Social Inclusion Strategy. Integrated Education System. Special education's programs: Dear House of Péter Lázár, Gymnasium Gandhi, Sajókaza, Hejőkeresztúr

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

term grade

Irodalom

Forray R. Katalin—Hegedűs T. András (1998): Cigány gyermekek szocializációja. Aula Kiadó, Budapest. Forray R. Katalin: Cigánykutatás és nevelésszociológia. Iskolakultúra, 1998./8. 3-14. Nahalka István: A roma gyermekek iskolai nevelésének helyzete. ELTE BTK Neveléstudományi Intézet Cigánypedagógiai szakcsoport.http://www.mtaki.hu/tanulmanyok/nahalka_istvan/nahalka_istvan_a_roma_gyerekekiskolai_nevelese.doc. Nagy Mária (2002): A cigány tanulókkal kapcsolatos pedagógiai problémák a pedagógusképzésben és a fiatal pedagógusok munkájában. Új Pedagógiai Szemle, 2002/11. Németh Szilvia – Papp Z. Attila: Iskola és integráció a fókuszcsoport-beszélgetések elemzése Országos Közoktatási Intézet, http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=Eselyaz-Tobbek-Iskola

Irodalom angol

Forray R. Katalin—Hegedűs T. András (1998): Cigány gyermekek szocializációja. Aula Kiadó, Budapest. Forray R. Katalin: Cigánykutatás és nevelésszociológia. Iskolakultúra, 1998./8. 3-14. Nahalka István: A roma gyermekek iskolai nevelésének helyzete. ELTE BTK Neveléstudományi Intézet Cigánypedagógiai szakcsoport.http://www.mtaki.hu/tanulmanyok/nahalka_istvan/nahalka_istvan_a_roma_gyerekekiskolai_nevelese.doc. Nagy Mária (2002): A cigány tanulókkal kapcsolatos pedagógiai problémák a pedagógusképzésben és a fiatal pedagógusok munkájában. Új Pedagógiai Szemle, 2002/11. Németh Szilvia – Papp Z. Attila: Iskola és integráció a fókuszcsoport-beszélgetések elemzése Országos Közoktatási Intézet, http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=Eselyaz-Tobbek-Iskola

Tantárgyfelelős intézet kódja

TAI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Jenei Terézia

Ekvivalencia

CSM2101