Tantárgy kódja
PSG1127L
Tantárgy neve
Pedagógus-szerep a tehetségfejlesztésben
Kredit
4
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Féléves órszám
0 + 15
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
3
Cél
A hallgató ismerje meg és sajátítsa el a pedagógus szerep fontosságát, a tehetséges gyermekek fejlesztésében. Ismerje meg azokat a pedagógiai és pszichológiai eljárásokat, melyeket a pedagógiai gyakorlatban alkalmazhat. Ismerje a pedagógusokkal szembeni elvárásokat, speciális kihívásokat. Legyen képes mentori tevékenység végzésére.
Cél angol
The students acquire the importance of pedagogue role in talent support. Students acquire those pedagogic and psychological methods, supporting methods which can be used in pedagogic practice. Let the students recognize the expectations opposite the pedagogue role and special challenges. Let the students be capable mentor activity
Tartalom
A pedagógusokkal szembeni elvárások. A pedagógusi szerep. A mentor, a mentorság.
A pedagógus személyiségének felmérése és fejlesztése: domináns jellemzők, hiteles én-közlés, kongruencia, empátia, akceptálás, facilitási és mentori készségek felmérése és fejlesztése, a személyiségnek, mint munkaeszköznek s a hatékony kommunikáció bázisának fejlesztése, a felmérő és fejlesztő készségek fejlesztése, feltáró, karbantartó és kezelési készségek. Speciális jegyek erősítése,
– teacher self service,
– én-dinamika térkép
Tartalom angol
• The expectations opposite the pedagogue role
• Role of pedagogue
• The mentor and the mentor activity
• Pedagogue personality: dominant characteristics, accurate self representation, congruence, empathy, acceptance, surveying and improving mentor activity, improving personality, communication skills, surveying and improving skills, treatment skills.
• Special characteristic: teacher self service, self dynamic map.
Számonkérés
gyakorlati jegy
Számonkérés angol
term grade
Irodalom
• N Kollár Katalin – Szabó Éva (2004): Pszichológia pedagógusoknak. Osiris Kiadó, Bp. 418-451.
• Bagdy Emőke (szerk.)(1996): A pedagógus hivatásszemélyisége. KLTE Pszichológiai Intézet, Debrecen
• Balogh László – Tóth László (szerk.)(1996): Pszichológia a tanárképzésben. KLTE. Pedagógiai-Pszichológiai Tanszék Debrecen.
• Brandt, H.(1998): A pedagógusok szerepe a tehetségek oktatásában. In: Herskovits Mária és Polonkai Mária (szerk.): Tehetség és társadalom. Debrecen.
• Dávid Imre – Páskuné Kiss Judit(1994): Kommunikációs képességek fejlesztése. MTA Pszichológiai Intézet
Irodalom angol
• N Kollár Katalin – Szabó Éva (2004): Pszichológia pedagógusoknak. Osiris Kiadó, Bp. 418-451.
• Bagdy Emőke (szerk.)(1996): A pedagógus hivatásszemélyisége. KLTE Pszichológiai Intézet, Debrecen
• Balogh László – Tóth László (szerk.)(1996): Pszichológia a tanárképzésben. KLTE. Pedagógiai-Pszichológiai Tanszék Debrecen.
• Brandt, H.(1998): A pedagógusok szerepe a tehetségek oktatásában. In: Herskovits Mária és Polonkai Mária (szerk.): Tehetség és társadalom. Debrecen.
• Dávid Imre – Páskuné Kiss Judit(1994): Kommunikációs képességek fejlesztése. MTA Pszichológiai Intézet
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Pauwlik Zsuzsa Orsika