Tantárgy kódja
PSE1221L
Tantárgy neve
Mérés és értékelés II.
Kredit
5
Félévi követelmény
Vizsga
Féléves órszám
15 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
4
Cél
A mentortanár mentorálási technikáinak, kompetenciáinak fejlesztése szimulációs helyzetben az értékelési kultúrájához kötődően. A kurzushoz kapcsolódó mentorálási cél: a mentor felkészülése arra, hogy hatékonyan fejleszthesse a mentorált mérési és értékelési eszköztárát. Járuljon hozzá a mentorálás a megfelelő értékrend, értékelési filozófia kibontakozásához.
Cél angol
The development of mentoring techniques and competences of the mentor teacher,
bonded to the evaluation culture. This course related mentoring objective:
Mentor's preparations to effectively develop its measurement and evaluation of mentoring
Toolbar. Contribute to the correct values, philosophy assessment of the mentor.
Tartalom
Mentori felkészítés tevékenységformái, feladatai:
- Tanár értékelő kultúrájának megfigyelése tanórán: Tanórai megfigyelésekhez kategóriarendszeres/jelrendszeres megfigyelő lap kidolgozása, kipróbálása. A megfigyelés tárgya a tanár értékelő kultúrája. A megfigyelőlap alkalmassá tétele arra, hogy a mentorálás során a hallgató (mentorált) mérési és értékelési kultúráját rögzíthesse a mentortanár. (Megfigyelő lap kipróbálása mikro- és valódi tanórai helyzetekben.)
- Mentorálási szerep gyakorlása mikrotanítási helyzetben. Mentorálási tevékenység szimulált mentorálttal valódi tanórai helyzetben: A mentortanárok legalább három bemutató órát tartanak. Kettő mikrotanítás ebből, mely úgy szerveződik, hogy a csoporttársak a tanulók, illetve egy pedagógusnak a mentorálás a szerepköre. A témát a mentor és a szimulált mentorált (szintén tanár) pedagógus együtt tervezi meg. Minden résztvevő minden szerepet kipróbál. A gyakorlatot vita, disszemináció követi.
A bemutató órákra javasolt értékelési modellhelyzetek: A tanári kommunikáció, mint értékelés. Fejlesztő értékelés különböző technikáinak kipróbálása. Individuális értékelés. Kooperatív szándékú értékelés technikáinak kipróbálása. Mérőeszközök összehasonlító elemzése.
A mentorok mérőeszköz-készítési gyakorlatának, tapasztalatainak megosztása. A „jó gyakorlat” multiplikálása. Felkészülés a hallgató mérési tevékenységének mentorálására.
Mérést értékelést segítő eszközcsomagok, szoftverek, feldolgozást segítő digitalizált lehetőségek, a pedagógiai szakmai (szak)szolgálatok mérést segítő tevékenysége - a mentorok személyes tapasztalatainak tükrében. Közössé tett tudás, s ennek alkalmazása a mentorálásban.
Konzultációs órákra lebontott, részletes tantárgyi program
1-3
A tanár értékelő kultúrájának megfigyelése tanítási órán.
4-9
A mentorállási szerep gyakorlása mikrotanítási helyzetben.
10-11
A mentorok mérőeszköz készítési gyakorlata.
A kommunikációnak, mint értékelésnek és a fejlesztő értékelés különböző technikáinak kipróbálása, ezek alkalmazása a mentorálási folyamatban.
12-15
A mérést és értékelést segítő eszközök.
Az adatok feldolgozása az SPSS statisztikai programcsomag segítségével.
A megszerzett tudás alkalmazása a mentorálásban.
Tartalom angol
Mentoring coaching forms, tasks: Teacher evaluation culture observated in the classroom, Exercise mentoring role inmicro-teaching position. The demonstration classes valuation model situations: the teaching of communication as evaluation. Try different assessment techniques. Individual assessment. Testing Cooperative intentioned assessment techniques. Comparative Measurement Tools.
Számonkérés
kollokvium
Számonkérés angol
examination
Irodalom
Buda András-Buda Mariann-Sinka Edit: Pedagógiai eredményvizsgálatok. Elektronikus
tankönyv, 2002
Falus Iván (szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki Könyvkiadó,
Budapest, 2000
Falus Iván (szerk.): Didaktika. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1998
Hunyady Györgyné-M. Nádasi Mária: Osztályozás? Szöveges értékelés? Dinasztia
Tankönyvkiadó, Budapest, 2004
Fejlesztő értékelés (online, www.oki.hu)
Irodalom angol
Buda András-Buda Mariann-Sinka Edit: Pedagógiai eredményvizsgálatok. Elektronikus
tankönyv, 2002
Falus Iván (szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki Könyvkiadó,
Budapest, 2000
Falus Iván (szerk.): Didaktika. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1998
Hunyady Györgyné-M. Nádasi Mária: Osztályozás? Szöveges értékelés? Dinasztia
Tankönyvkiadó, Budapest, 2004
Fejlesztő értékelés (online, www.oki.hu)
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Baracsi Ágnes Erzsébet
Ekvivalencia
ME1005