Főoldal > 2018/19-as tanév képzési programja > Funkcionális grammatikatanítás

Tantárgy kódja

PSP1227L

Tantárgy neve

Funkcionális grammatikatanítás

Kredit

4

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Féléves órszám

0 + 15
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

4

Cél

Mikrotanítások formájában kívánja elmélyíteni a funkcionális grammatikatanítás metodikáját.

Cél angol

Developing student personality. Improving students' erudition, skills and abilities by making use of the obtained knowledge. Improving competences establishing life-long learning, such as professional co-operation and communication, self-improvement and commitment to professional development. A teacher of Hungarian language should be in possession of a high level of knowledge pertaining to linguistics, of a high level of communicative competence in his or her mother tongue; of a wide spectrum of techniques of problem solving pertaining to individual research and scholarly output related to teaching Hungarian.

Tartalom

Gyakorlatorientált ismeretek alkalmazása interaktív formában, az óraelemzési készség továbbfejlesztése. Feladata továbbá a pedagógiai kompetenciák fölhasználása révén az anyanyelvi műveltség legújabb ismereti rétegeinek gyakorlati beépítése az anyanyelvi nevelésbe konkrét iskolai terep szimulálásával. Tevékenységi formái: tanítási mikrokísérletek a nyelvi ismeretek megújítása, alkalmazása, valamint a szóbeli és írásbeli kommunikáció témaköreiben.

Tartalom angol

Use of practice-oriented knowledge in interactive form, development of analytical skills and pedagogical competences. Forms of activity: Teaching practices in the following topics: renewal of language skills, use of language skills, oral and written communication. Major types of written genres: evaluation, analysis, study etc.

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

term grade

Irodalom

Magyartanítás [1948–, megszakítással]. Főszerkesztő: A. Jászó Anna (1992-től). Trezor Kiadó. Budapest, az OM támogatásával Magyar Nyelvőr. Nyelv és iskola rovat [1872–] Főszerkesztő: Keszler Borbála. Az MTA magyar nyelvi bizottságának folyóirata. Mentor Támpont (tankönyvkritikai melléklet) [1999–] Főszerkesztő: Gyarmati Szabó Éva. Anyanyelv-pedagógia. Pedagógiai folyóirat magyar nyelven tanító pedagógusoknak. Főszerkesztő: Antalné Szabó Ágnes (2008-tól). info@anyanyelv-pedagogia.hu A Szemere Gyula anyanyelv-pedagógiai kutatócsoport honlapjának szakirodalmi kalauzában megjelent ilyen tárgyú írások, például: Antalné Szabó Ágnes (1995): A szövegszemléletű grammatikatanításról Nyr. 1: 34–44. Antalné Szabó Ágnes (2002): A grammatikatanítás pedagógiája. In: MNyTk 216. 148–152. Kungler Nóra (2005): Funkcionális grammatikai gyakorlatok a 9–12. évfolyam számára..http://magyartanar.mnyt.hu Szabó G. Ferenc (2005): Funkcionális grammatikai gyakorlatok az 5–8. évfolyam számára. http://magyartanar.mnyt.hu

Irodalom angol

Magyartanítás [1948–, megszakítással]. Főszerkesztő: A. Jászó Anna (1992-től). Trezor Kiadó. Budapest, az OM támogatásával Magyar Nyelvőr. Nyelv és iskola rovat [1872–] Főszerkesztő: Keszler Borbála. Az MTA magyar nyelvi bizottságának folyóirata. Mentor Támpont (tankönyvkritikai melléklet) [1999–] Főszerkesztő: Gyarmati Szabó Éva. Anyanyelv-pedagógia. Pedagógiai folyóirat magyar nyelven tanító pedagógusoknak. Főszerkesztő: Antalné Szabó Ágnes (2008-tól). info@anyanyelv-pedagogia.hu A Szemere Gyula anyanyelv-pedagógiai kutatócsoport honlapjának szakirodalmi kalauzában megjelent ilyen tárgyú írások, például: Antalné Szabó Ágnes (1995): A szövegszemléletű grammatikatanításról Nyr. 1: 34–44. Antalné Szabó Ágnes (2002): A grammatikatanítás pedagógiája. In: MNyTk 216. 148–152. Kungler Nóra (2005): Funkcionális grammatikai gyakorlatok a 9–12. évfolyam számára..http://magyartanar.mnyt.hu Szabó G. Ferenc (2005): Funkcionális grammatikai gyakorlatok az 5–8. évfolyam számára. http://magyartanar.mnyt.hu

Tantárgyfelelős intézet kódja

NYI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Minya Károly