Tantárgy kódja
PSP1227L
Tantárgy neve
Funkcionális grammatikatanítás
Kredit
4
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Féléves órszám
0 + 15
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
4
Cél
Mikrotanítások formájában kívánja elmélyíteni a funkcionális grammatikatanítás metodikáját.
Cél angol
Developing student personality. Improving students' erudition, skills and abilities by making use of the obtained knowledge. Improving competences establishing life-long learning, such as professional co-operation and communication, self-improvement and commitment to professional development. A teacher of Hungarian language should be in possession of a high level of knowledge pertaining to linguistics, of a high level of communicative competence in his or her mother tongue; of a wide spectrum of techniques of problem solving pertaining to individual research and scholarly output related to teaching Hungarian.
Tartalom
Gyakorlatorientált ismeretek alkalmazása interaktív formában, az óraelemzési készség továbbfejlesztése. Feladata továbbá a pedagógiai kompetenciák fölhasználása révén az anyanyelvi műveltség legújabb ismereti rétegeinek gyakorlati beépítése az anyanyelvi nevelésbe konkrét iskolai terep szimulálásával. Tevékenységi formái: tanítási mikrokísérletek a nyelvi ismeretek megújítása, alkalmazása, valamint a szóbeli és írásbeli kommunikáció témaköreiben.
Tartalom angol
Use of practice-oriented knowledge in interactive form, development of analytical skills and pedagogical competences. Forms of activity: Teaching practices in the following topics: renewal of language skills, use of language skills, oral and written communication. Major types of written genres: evaluation, analysis, study etc.
Számonkérés
gyakorlati jegy
Számonkérés angol
term grade
Irodalom
Magyartanítás [1948–, megszakítással]. Főszerkesztő: A. Jászó Anna (1992-től). Trezor Kiadó. Budapest, az OM támogatásával
Magyar Nyelvőr. Nyelv és iskola rovat [1872–] Főszerkesztő: Keszler Borbála. Az MTA magyar nyelvi bizottságának folyóirata.
Mentor Támpont (tankönyvkritikai melléklet) [1999–] Főszerkesztő: Gyarmati Szabó Éva.
Anyanyelv-pedagógia. Pedagógiai folyóirat magyar nyelven tanító pedagógusoknak. Főszerkesztő: Antalné Szabó Ágnes (2008-tól). info@anyanyelv-pedagogia.hu
A Szemere Gyula anyanyelv-pedagógiai kutatócsoport honlapjának szakirodalmi kalauzában megjelent ilyen tárgyú írások, például:
Antalné Szabó Ágnes (1995): A szövegszemléletű grammatikatanításról Nyr. 1: 34–44.
Antalné Szabó Ágnes (2002): A grammatikatanítás pedagógiája. In: MNyTk 216. 148–152.
Kungler Nóra (2005): Funkcionális grammatikai gyakorlatok a 9–12. évfolyam számára..http://magyartanar.mnyt.hu
Szabó G. Ferenc (2005): Funkcionális grammatikai gyakorlatok az 5–8. évfolyam számára. http://magyartanar.mnyt.hu
Irodalom angol
Magyartanítás [1948–, megszakítással]. Főszerkesztő: A. Jászó Anna (1992-től). Trezor Kiadó. Budapest, az OM támogatásával
Magyar Nyelvőr. Nyelv és iskola rovat [1872–] Főszerkesztő: Keszler Borbála. Az MTA magyar nyelvi bizottságának folyóirata.
Mentor Támpont (tankönyvkritikai melléklet) [1999–] Főszerkesztő: Gyarmati Szabó Éva.
Anyanyelv-pedagógia. Pedagógiai folyóirat magyar nyelven tanító pedagógusoknak. Főszerkesztő: Antalné Szabó Ágnes (2008-tól). info@anyanyelv-pedagogia.hu
A Szemere Gyula anyanyelv-pedagógiai kutatócsoport honlapjának szakirodalmi kalauzában megjelent ilyen tárgyú írások, például:
Antalné Szabó Ágnes (1995): A szövegszemléletű grammatikatanításról Nyr. 1: 34–44.
Antalné Szabó Ágnes (2002): A grammatikatanítás pedagógiája. In: MNyTk 216. 148–152.
Kungler Nóra (2005): Funkcionális grammatikai gyakorlatok a 9–12. évfolyam számára..http://magyartanar.mnyt.hu
Szabó G. Ferenc (2005): Funkcionális grammatikai gyakorlatok az 5–8. évfolyam számára. http://magyartanar.mnyt.hu
Tantárgyfelelős intézet kódja
NYI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Minya Károly