Tantárgy kódja
PSD1229LTantárgy neve
Szociális hatékonyság TréningKredit
3Félévi követelmény
Minősített aláírás
Féléves órszám
0 + 15Ajánlott félév
4Cél
A tantárgy célja a hallgatók szociális hatékonyságának fejlesztése azokon a területeken, amelyek az oktató-nevelő munka szempontjából kiemelkedő jelentőségűek. A tantárgy legfontosabb feladatának egy olyan szemlélet kialakítását tartjuk, amely a pszichológiai tényezők szerepét figyelembe veszi a tanári munkában.
Cél angol
The aim of the course to develop social effectiveness in those situations which occupy a prominent place in the area of education. The main object of the course is to develop a personal attitude which consider the psychological factors in teachers work.
Tartalom
Előkészítő fázis: Egyéni elbeszélgetés a képzésre jelentkező hallgatókkal. Alakuló fázis: Csoportépítés a csoport beindítása, egyéni és csoportcélok kidolgozása, a csoportszabályok kialakítása. Munkafázis: A munkafázis előkészítése. (Kinek mit jelent a szó „tanár” „tanárság”, milyen érzések jönnek felszínre ezzel kapcsolatban, ezen érzések kezelése.) Saját iskolai évek felidézése. (Milyen értékek, normák, problémák stb. voltak érezhetőek, ezeket ki, hogyan kezelte, milyen eredménnyel.) Mai iskolarendszer felépítésének elemzése. Szükséges kommunikációs kapcsolatok (gyerek, szülő, tantestület tagjai, segítő személyzet) végiggondolása, várható nehézségek feltárása. Kommunikációfejlesztés. Értékfeltárás. Ideális pedagógus főbb jellemzői, saját személyiség viszonyítása ehhez. A tanári munkához szükséges személyiségjellemzők fejlesztése. Tanári pályára való alkalmasság megbeszélése. További célok megfogalmazása, fejlesztési terv kidolgozása. Záró fázis: A csoport és az egyéni célok összevetése az elért eredményekkel, tapasztalatokkal. A csoport munkájának értékelése. A csoport visszajelzése a program illetve a csoportvezetőre vonatkozóan.
Tartalom angol
Preparatory phase Submit the course and inform the candidates. Formation phase Form the group and start the group work. Define the individual and group goals. Define the rules of the group. Work phase What does the word ‘teaching’ and ‘teacher’ means for the participants. Discovering feelings in connection with these words. Discussing memories from the participants own school years (values, norms, problems. How were these problems handled). Communicational relationships (parents, child, co-workers). Developing communication skilla. The characteristics of ideal teachers. The discussion of further goals. Closure phase Compare the individual and group goals with the results and experiences. Evaluate the work of the group. Giving feedback
Számonkérés
minősített aláírás
Számonkérés angol
signature with qualification
Irodalom
• Bagdy Emőke – Telkes József (2000): Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. • Rudas János (1998): Delphi örökösei. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
Irodalom angol
• Bagdy Emőke – Telkes József (2000): Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. • Rudas János (1998): Delphi örökösei. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.