Főoldal > 2018/19-as tanév képzési programja > Mentori szerepek és feladatok

Tantárgy kódja

PSE1117L

Tantárgy neve

Mentori szerepek és feladatok

Kredit

3

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy


Féléves órszám

0 + 10
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

3

Cél

A tantárgy megismerteti a résztvevőkkel a mentori munka komplex feladatrendszerét, és lehetőséget nyújt a számukra, hogy a különböző feladatokat szerepdimenziókhoz kötve osztályozzák és rendszerezzék. A kurzus ismeretanyaga megpróbál segíteni az esetleges szerepkonfliktusok enyhítésében azáltal, hogy a mentori szereppel teljes egységében foglalkozik.


Cél angol

The course will introduce the participants in the complex task of mentoring system. And gives them a chance to classify and systematise the different tasks in the dimensions of roles. The course put in focus the roles conflicts mitigation by analysing mentoring role.


Tartalom

A félév során a hallgatók a következő nagy témakörökkel ismerkednek meg: A mentori munka definíciója; A mentor helye és szerepe a gyakorlati tanárképzésben; A mentori szerepek dimenziói; Szervezési feladatok; A támogató szerepkör; Szakmai felelősség és a mentori munka; A mentor, mint a változás katalizátora; Szerepkonfliktusok a mentori munka során; A mentori munka tágabb területei: szaktanácsadás, szakértői szerepek.


Tartalom angol

The students learn about the next big topics during the semester: the definition of mentoring work; The place and role of the mentor in practical teacher training; The dimensions of mentoring roles; Organizational tasks; The supporting role; Professional liability and mentoring; The mentor as a catalyst for change; Roles conflicts during the mentoring work; Broader areas of mentoring work: consulting, expert roles.


Számonkérés

gyakorlati jegy


Számonkérés angol

term grade


Irodalom

Creating a Teacher Mentoring Program. 1999. NEA Foundation for the Improvement of Education (NFIE)  Fish, D. 1995. Quality Mentoring for Student Teachers: A Principled Approach to Practice, London: David Fulton Publishers  Furlong, J és maynard, T. 1995. Mentoring Student Teachers: The Growth of Professional Knowledge, London: Routledge.  Hake, C. 1993. Partnership in Initial Teacher Training: Talk and Chalk, London: The Tuffnel Press  McIntyre, D., H. Hagger and M. Wilkin (eds). 1993. Mentoring: Perspectives on School-based Teacher Education, London: Kogan Page  Parsloe, E. 1995. Coaching, Mentoring and Assessing: A Practical Guide to Developing Competence, London: Kogan Page  Whitehead és Fitzgerald, 2006. Professional learning through a generative approach to mentoring: lessons from a Training School partnership and their wider implications. In: Journal of Education for Teaching. 2006. Vol.32, no. 1. 2006, 37-52  Yeomans, R. and J. Sampson (eds). 1994. Mentorship in the Primary School, London: The Falmer Press


Irodalom angol

Creating a Teacher Mentoring Program. 1999. NEA Foundation for the Improvement of Education (NFIE)  Fish, D. 1995. Quality Mentoring for Student Teachers: A Principled Approach to Practice, London: David Fulton Publishers  Furlong, J és maynard, T. 1995. Mentoring Student Teachers: The Growth of Professional Knowledge, London: Routledge.  Hake, C. 1993. Partnership in Initial Teacher Training: Talk and Chalk, London: The Tuffnel Press  McIntyre, D., H. Hagger and M. Wilkin (eds). 1993. Mentoring: Perspectives on School-based Teacher Education, London: Kogan Page  Parsloe, E. 1995. Coaching, Mentoring and Assessing: A Practical Guide to Developing Competence, London: Kogan Page  Whitehead és Fitzgerald, 2006. Professional learning through a generative approach to mentoring: lessons from a Training School partnership and their wider implications. In: Journal of Education for Teaching. 2006. Vol.32, no. 1. 2006, 37-52  Yeomans, R. and J. Sampson (eds). 1994. Mentorship in the Primary School, London: The Falmer Press


Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Márton Sára Katalin

Ekvivalencia

ME1001L