Tantárgy kódja
PSP1123L
Tantárgy neve
Irodalmi kommunikáció és anyanyelvi nevelés
Kredit
4
Félévi követelmény
Vizsga
Féléves órszám
15 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
4
Cél
A hallgatók ismerjék meg a szemiotikai alapon álló irodalomelméleti irányzatokat, s ismereteiket tudják hasznosítani a műértelmezések során. Lássák az irodalmi kommunikáció helyét, szerepét az egyén s a társadalom életében.
Cél angol
Students should get to know trends of literary theoretics based on semiotics and be able to utilize the achieved knowledge during analisys of works. Understanding the place and the role of literary communication in the life of the person and the society.
Tartalom
A mindennapi (köznyelvi) és az irodalmi kommunikáció eltérő sajátságai; viszonyai az anyanyelvi nevelés céljaihoz. Az esztétikai konvenció. Az irodalmi mű mint jelek együttese. Denotáció és konnotáció. A mai fiatalok szövegértéséről, olvasási szokásairól – olvasásszociológiai felmérések alapján.
Tartalom angol
The differences between everyday (vernacular) and literary communication; aesthetical convention; the literary work as a system of symbols. Denotation and connotation. What are the typical text comprehension and reading habits of todays’ youth according to reading sociology polls?
Számonkérés
vizsga
Számonkérés angol
examination
Irodalom
omány a modern és posztmodern korban. Osiris Kiadó, Budapest
Nagy Attila (2001): Olvasásfejlesztés, könyvtárhasználat – kritikus gondolkodás. Osiris Kiadó, Budapest
Sipos Lajos (főszerk.) (2006): Irodalomtanítás a harmadik évezredben. Krónika. Nova Kiadó, Budapest
Sipos Lajos (főszerk.) (1990): Műelemzés, műértés. Sport Kiadó, Budapest
Szikszainé Nagy Irma (2004): Leíró magyar szövegtan. Osiris Kiadó, Budapest
Irodalom angol
omány a modern és posztmodern korban. Osiris Kiadó, Budapest
Nagy Attila (2001): Olvasásfejlesztés, könyvtárhasználat – kritikus gondolkodás. Osiris Kiadó, Budapest
Sipos Lajos (főszerk.) (2006): Irodalomtanítás a harmadik évezredben. Krónika. Nova Kiadó, Budapest
Sipos Lajos (főszerk.) (1990): Műelemzés, műértés. Sport Kiadó, Budapest
Szikszainé Nagy Irma (2004): Leíró magyar szövegtan. Osiris Kiadó, Budapest
Tantárgyfelelős intézet kódja
NYI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Antal Attila