Tantárgy kódja
PSG1226L
Tantárgy neve
Alulteljesítés, tanulási zavarok II.
Kredit
4
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Féléves órszám
0 + 10
Elmélet
+ Gyakorlat
Előkövetelmény
PSG1125L
Ajánlott félév
4
Cél
A tantárgy tanításának célja, hogy a hallgató elsajátítsa az alulteljesítő és tanulási zavarral küzdő gyermekek problémáit.
A hallgatók ismerjék meg azokat a pedagógiai és pszichológiai eljárásokat, segítő módszereket, melyeket alkalmazni tudnak a pedagógusi hivatásuk során.
Legyen képes az alulteljesítő tehetségesek felismerésére és fejlesztésére, a tanulási zavarok felismerésére és fejlesztésére. Legyen elkötelezett a tehetségfejlesztés iránt, rendelkezik olyan együttműködési viszonyulással, amely a fejlesztését szolgálja, változtatásokat, fejlesztéseket elfogadja, korrekt partneri kapcsolatra törekvő, önkritikus, látja hiányosságait, és tud azon változtatni, örül mások, és saját eredményeinek, képes a „másság” elfogadására, megfelelő képességekkel, készségekkel rendelkezik a gyermekek fejlesztéséhez.
Cél angol
The goal of the subject is that students acquire learning deficits’ and underachiever children’s problems. Students acquire those pedagogic and psychological methods, supporting methods which can be used in pedagogic profession. Students became capable to realize and improve underachiever students and learning disorders. The students become committed one for talent development; the students are able to cooperate in order to improve. Students are able to accept the changes and the improvements, try after correct equal relationships, self censorious, realize his/her faults and able to change these, able to be happy because of others’ and his/her own success, able to accept otherness, have the right skills and characteristics to improve children.
Tartalom
Holisztikus szemléletű kezelés
A tehetség környezeti hátterének és a háttér hatásának megértése, valamint a külső tényezők befolyásolása módszereinek ismerete. Vizsgálati módszerek, és a Kognitív Profil Teszt használata. Az egyéni fejlesztési terv kidolgozásának és az ehhez szükséges információk kezelésének ismerete.
Tartalom angol
Holistic treatment
• The goal of the subject is to understand the environmental background of talent and its effects, and to acquire the peer pressure methods.
• Research methods, Cognitive Profile Questionnaire
• Personal improvement project elaboration
• Talent support at everyday education
• Creativity improvement at lessons
• Self difference
• Theories and methods of consultancy
Számonkérés
gyakorlati jegy
Számonkérés angol
term grade
Irodalom
• Gyarmathy É. (2007): A tehetség. Háttere és gondozásának gyakorlata. ELTE Kiadó, Budapest.
• Gyarmathy É. (2007): Diszlexia. Specifikus tanítási zavar. Lélekben Otthon Kiadó, Budapest.
• Gyarmathy É. (2002): Alulteljesítő tehetségesek. Az általánostól a különösig. Pszichológia különszáma, Gondolat, Budapest. 251-275.
• Gyarmathy É. (2003): Tehetséggondozás – Szocio-kulturálisan hátrányos helyzetű kiemelkedő képességekkel rendelkező gyerekek alulteljesítése. TaníTani, 24-25. 70-78. old.
• Gyarmathy É. (2009): Atipikus agyi szerveződés és a tehetség. Pszichológia, közlésre elfogadva.
• Mező Ferenc (2004): A tehetségtanácsadás kézikönyve. Kocka Kör Tehetséggondozó Kulturális Egyesület, Debrecen.
Irodalom angol
• Gyarmathy É. (2007): A tehetség. Háttere és gondozásának gyakorlata. ELTE Kiadó, Budapest.
• Gyarmathy É. (2007): Diszlexia. Specifikus tanítási zavar. Lélekben Otthon Kiadó, Budapest.
• Gyarmathy É. (2002): Alulteljesítő tehetségesek. Az általánostól a különösig. Pszichológia különszáma, Gondolat, Budapest. 251-275.
• Gyarmathy É. (2003): Tehetséggondozás – Szocio-kulturálisan hátrányos helyzetű kiemelkedő képességekkel rendelkező gyerekek alulteljesítése. TaníTani, 24-25. 70-78. old.
• Gyarmathy É. (2009): Atipikus agyi szerveződés és a tehetség. Pszichológia, közlésre elfogadva.
• Mező Ferenc (2004): A tehetségtanácsadás kézikönyve. Kocka Kör Tehetséggondozó Kulturális Egyesület, Debrecen.
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Jánvári Miriam Ivett