Főoldal > 2018/19-as tanév képzési programja > Esélyegyenlőségi ismeretek

Tantárgy kódja

PSI1118L

Tantárgy neve

Esélyegyenlőségi ismeretek

Kredit

3

Félévi követelmény

Vizsga


Féléves órszám

10 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

3

Cél

Átfogó ismereteket nyújt az esélyegyenlőség-esélyegyenlőtlenség minden elméleti gyakorlati, társadalmi és jogi szabályozási problematikájáról, az esélyteremtés általános és a közoktatáson belüli feltételrendszeréről. Lehetőséget ad az oktatás és más társadalmi alrendszerek új együttműködési formáinak megismerésére, a tanítás-tanulás folyamatának, stratégiáinak, módszereinek, szervezeti formáinak, eszközeinek fejlesztő megismerésére, alkalmazására.


Cél angol

It provides comprehensive information on the theory and practice of equality, inequality.


Tartalom

Az esélyegyenlőség-esélyegyenlőtlenség értelmezési keretei, társadalmi, közpolitikai feltételek. A közoktatási rendszer funkcióinak lehetséges hatásai, korlátai. Az oktatási rendszeren belüli és kívüli funkciók és működési zavarok más társadalmi alrendszerek szerepe. A közigazgatási-oktatásirányítás szabályozási lehetőségei, felelősség-hatáskör allokáció, szubszidiaritás, szervezeti feltételek. Egyén és társadalom: enkulturáció, nevelés a családban, a szociális tanulás, viselkedés és cselekvés. A szocializáció folyamata: viselkedéselmélet, interakcióelmélet, szerep és rendszer a fejlődésben. Szülő és iskola: informáltság, kapcsolati és együttműködési formák. Az oktatási intézmény belső világa: a nevelés-oktatás szervezési módjai, stratégiák, speciális módszerek, sajátos folyamatszervezés. A pedagógus változó szerepben, a pedagógiai kapcsolat modellje.


Tartalom angol

The framework of interpretation of the equal opportunities inequality. EU education tendencies in securing equal chances.


Számonkérés

kollokvium


Számonkérés angol

examination


Irodalom

• Falus Iván (szerk.) (2003): DIDAKTIKA – Elméleti alapok a tanítás tanulásához. XIV, XVI, XVII. Fejezetek, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. • Halász Gábor: (2001): Az oktatási rendszer. Műszaki Könyvkiadó, Budapest. • Halász G. – Lannert J. (szerk.) (2007): Jelentés a magyar közoktatásról-2006. Országos Közoktatási Intézet, Budapest. • Nahalka István (2002): Hogyan alakul ki a tudás a gyerekekben? Konstruktivizmus és pedagógia. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. • Oroszlány Péter (2004): Tanulásmódszertan. Metódus-tan, Budapest.


Irodalom angol

• Falus Iván (szerk.) (2003): DIDAKTIKA – Elméleti alapok a tanítás tanulásához. XIV, XVI, XVII. Fejezetek, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. • Halász Gábor: (2001): Az oktatási rendszer. Műszaki Könyvkiadó, Budapest. • Halász G. – Lannert J. (szerk.) (2007): Jelentés a magyar közoktatásról-2006. Országos Közoktatási Intézet, Budapest. • Nahalka István (2002): Hogyan alakul ki a tudás a gyerekekben? Konstruktivizmus és pedagógia. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. • Oroszlány Péter (2004): Tanulásmódszertan. Metódus-tan, Budapest.


Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Bodnárné dr. Kis Katalin

Ekvivalencia

INM1002L