Főoldal > 2018/19-as tanév képzési programja > Gyermek- és ifjúkori személyiségzavarok

Tantárgy kódja

PSD1124L

Tantárgy neve

Gyermek- és ifjúkori személyiségzavarok

Kredit

5

Félévi követelmény

Vizsga


Féléves órszám

15 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

3

Cél

Szerezzenek a hallgatók olyan pszichológiai, pedagógiai ismeretanyagot és szemléletmódot, amelynek birtokában értik és felismerik a szociokulturális ártalmak és a személyiségfejlődési zavarok genézisének összefüggéseit, jól eligazodnak a személyiségfejlődési zavarok különböző típusaiban, képesek azok tüneteit és okait felismerni és helyesen azonosítani. Képesek a szociálpedagógusi kompetenciájuk körébe tartozó pszichés zavarok korrekciójára, adekvát fejlesztési programok megtervezésére és működtetésére. A hatáskörüket meghaladó esetekben képesek azok további korrekcióját elősegíteni: felismerik a szakszerű segítségnyújtás helyes irányát, ismerik azok rendelkezésére álló intézményeit.


Cél angol

The aim of the course to gain psychological and pedagogical informations which can help indentify different types, syndromes and causes of developmental disorders and sociocultural harms. Students have to be aware of their professional limitations and should be able to recommend and provide further information and help.


Tartalom

A személyiségfejlődést akadályozó hatások. A környezeti ártalmak és a biológiai diszpozíciók interakciója a pszichés károsodások genézisében. Az alapvető pszichikus funkciók kialakulásának szenzitív periódusai. A korai tapasztalatok szerepe az egyéni sérülékenység kialakulásában. A személyes kötődés szerepe a pszichés fejlődésben. Hospitalizáció-szociális izoláció és ennek hosszútávú kihatásai. Az elsődleges és másodlagos szocializáció funkciói. A személyiségfejlődési zavarok típusai, szindrómái és okai. Magatartási zavarok és tanulási nehézségek tünetei, típusának okai. Helyes irányú korrekciójuk az egyéni bánásmód pszichológiai kérdései.


Tartalom angol

Obstructive factors of personality development. The role of the interaction of environmental harms and biological predispositions in the genesis of mental disorders. Sensitive periods in cognitive development. The role of early experiences in vulnerability. The role of attachment in mental development. The long lastong effects of hospitalism and social izolation. The functions of primary and secondary socialization. Types, syndromes and the causes of personality development disorders. Types, syndromes and the causes of behavioral problems and learning disorders. Correction and psychological questions of individual treatment.


Számonkérés

kollokvium


Számonkérés angol

examination


Irodalom

• Bagdy Emőke (1986): Családi szocializáció és személyiségzavarok Tankönyvkiadó, Budapest • Faludi Gábor: A szorongás mai szemmel, Széchenyi K., Bp. 1988. • Murányi Kovács Endréné (1986): A gyermekkori személyiségzavarok pszichológiája Tankönyvkiadó, Budapest


Irodalom angol

• Bagdy Emőke (1986): Családi szocializáció és személyiségzavarok Tankönyvkiadó, Budapest • Faludi Gábor: A szorongás mai szemmel, Széchenyi K., Bp. 1988. • Murányi Kovács Endréné (1986): A gyermekkori személyiségzavarok pszichológiája Tankönyvkiadó, Budapest


Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Vassné dr. Figula Erika Éva