Tantárgy kódja
PSD1122LTantárgy neve
Multikulturális nevelésKredit
4Félévi követelmény
Vizsga
Féléves órszám
10 + 0Ajánlott félév
3Cél
Megismertetni a hallgatókat a társadalmi kirekesztődés ellen irányuló pedagógiai lehetőségek elméletével és gyakorlati mintáival, elfogadtatnia sztereotipia - és előítéletmentes nevelési gyakorlat szükségességét. Részletes betekintést nyújtani a multikulturalizmus eszmei és gyakorlati formájáról, valamint az interkulturális nevelés tervezési és módszertani lehetőségeiről. Megismertetni a hallgatókkal a kultúrák közötti hídépítő technikák iskolai és egyéb más társadalmi intézményi gyakorlatát.
Cél angol
To introduce the students into the theory and practice patterns against social exclusion in education.
Tartalom
rnyezet megismerése. A multikulturalizmus iskolai gyakorlata, az interkulturális nevelés. Az interkulturális nevelés tananyag tervezési, értékelési és módszertani sajátosságai. A cigány tanulók nevelésének multikulturális tartalma, hátránykezelés és az esélyteremtés lehetőségei a kulturális identitás erősítésén keresztül. A kultúrák közötti hídépítő technikák az esélyteremtő iskolák gyakorlatában. A kultúraérzékeny gyermekbarát iskola jellemzői. A média szerepe a multikulturális társadalom megjelenítésében.
Tartalom angol
Concept of multiculturalism and its interpretation framework. Practice of multiculturalism at school, intercultural education. Subject material planning evaluating, and methodological characteristics of intercultural education. Multicultural content of Gipsy student education, disadvantage management and the possibilities of opportunity creation via enhancing cultural identity. Intercultural bridging techniques in opportunity creating school practice.
Számonkérés
kollokvium
Számonkérés angol
examination
Irodalom
Erős Ferenc: Azonosság és különbözőség. Sciencia Humana, Bp. 1996. ISBN 963 8471 182 Feischmidt Margit: Multikulturalizmus. Osiris Kiadó Láthatatlan Kollégium, Bp., 1999. 7- 29.p. kézirat Forray R. Katalin – Czachesz Erzsébet – Lesznyák Márta: Multikulturális társadalom. interkulturális nevelés. In: Báthory Zoltán – Falus István: Tanulmányok a neveléstudomány köréből. Osiris Kiadó, Bp., 2001. 111-125.p. ISSN 008 1632 Kovács András: A különbség köztünk van. Az antiszemitizmus és a fiatal elit. Cserépfalvi Kiadó, Bp., 1997. Steinberg, Stephen: Az etnikum mítosza. Cserépfalvi Kiadó, Bp., 1994. ISBN 963 0446 987
Irodalom angol
Erős Ferenc: Azonosság és különbözőség. Sciencia Humana, Bp. 1996. ISBN 963 8471 182 Feischmidt Margit: Multikulturalizmus. Osiris Kiadó Láthatatlan Kollégium, Bp., 1999. 7- 29.p. kézirat Forray R. Katalin – Czachesz Erzsébet – Lesznyák Márta: Multikulturális társadalom. interkulturális nevelés. In: Báthory Zoltán – Falus István: Tanulmányok a neveléstudomány köréből. Osiris Kiadó, Bp., 2001. 111-125.p. ISSN 008 1632 Kovács András: A különbség köztünk van. Az antiszemitizmus és a fiatal elit. Cserépfalvi Kiadó, Bp., 1997. Steinberg, Stephen: Az etnikum mítosza. Cserépfalvi Kiadó, Bp., 1994. ISBN 963 0446 987