Tantárgy kódja
PSD1225LTantárgy neve
Segítő kapcsolatKredit
3Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Féléves órszám
0 + 10Ajánlott félév
4Cél
A hallgatók szakmai kompetenciájának fejlesztése a támaszt nyújtó és önfeltáró kommunikáció révén.
Cél angol
Develop the personal competence of the students using helping communication and self-discovery.
Tartalom
A segítő kapcsolat soktengelyű, rugalmas, időben és térben változó rendszerben érvényesül, illetve működik. Az emberi szervezet rendszerében, emberi fejlődés útján és fázisai mentén, az emberi kapcsolatok rendszerében. A segítség célja, hogy segítségre rá ne szoruló, társas kapcsolataiban az erőforrásokat hasznosítani tudó , és másoknak erőforrásul szolgáló ember kerüljön ki a professzionális segítség köréből. A segítő foglalkozás, a korszerű informatikai, rendszerszemléleti és kommunikációs kutatások eredményei által is alátámasztva, kölcsönhatások láncolatán át vezet a változáshoz, mind a segített személyben, mind a segítőben. A professzionalitás igénye, hogy a változásokat tudatosság, a feldolgozás, az önképzés, önismeret részévé is tegyük, anélkül, hogy háttérbe szorulna a segítés igazi tartalma: a rászoruló ember értő, emberi, szakszerű, együttérző támogatása. A tantárgy a segítésről, mint professzióról, és rendszerről igyekszik összefoglalást adni, szemléletet formálni. A személyiségfejlődés kapcsolati oldalának feldolgozásával, a problémák kialakulásának lehetséges gyökereivel, illetve a kivezető utak lehetőségeivel is megismerkedünk. A stúdium kitér a személyészlelés, interjúkészítés, helyzetfeltárás, információfeldolgozás gyakorlati szempontjaira is A kurzus témái: · A segítő kapcsolat fogalma, definíciója, formái · Eszközök a segítő kapcsolatban · A segítő kapcsolat jelenségei · Segítő beszélgetés, tanácsadás, konzultáció · Verbális/nonverbális kommunikáció alapfogalmai, jelentősége · Kommunikációs kompetencia · Interjú · Változás és változtatás lehetőségének felismerése és előidézése a segítő kapcsolatban · Konfliktus és konfliktuskezelés · A problémamegoldás lehetőségei egyénileg és a teamben · Krízishelyzetek és kezelésük (a válság, mint kiindulási helyzet, a krízis) · Team-munka, esetmegbeszélés, szupervízió · Az emocionális átélés, az érzelmi érettség, az érett személyiség
Tartalom angol
The helping relationship is multidimensional, flexible and it exists in time-variant system: through the phases of human development and in human interactions. The goal of the course is to train professional helpers who do not themselves require support and who can use their resources in social relationships. Strengthened by the results of recent researches in the fields of information technology, system approach and communication, the support therapy leads to a change in both the supporter and the supported through chain interactions. The course is intended to provide an approach and summary of helping relationship as a profession and a system. The course also explains the practical aspects of personal perception, situation analysis and information processing. Course topics: The concept of helping relationship, definition, forms. Tools in helping relationship Forms of helping relationship Helping discussions, counselling, consultancy Basic concept of verbal/non-verbal communication, and its importance Communicational competence Interview Facilitate changes and identify possible changes in helping relationship Conflicts and conflict management Problem solving in a team or alone Crisis situations and their management (crisis as a starting point) Team work, case discussions, supervision Emotional empathy, emotional maturity, the mature personality
Számonkérés
gyakorlati jegy
Számonkérés angol
term grade
Irodalom
• Bang, Ruth (1984): A célzott beszélgetés. Gondolat Kiadó, Budapest • Bang, Ruth (1987): A segítő kapcsolat. Gondolat Kiadó, Budapest • Berne, Eric (1984): Emberi játszmák. Gondolat Kiadó, Budapest • Ritoókné Ádám Magda (1992): A tanácsadás pszichológiája. Szöveggyűjtemény. Tankönyvkiadó, Budapest • Tringer László (2005): A gyógyító beszélgetés. Medicina, Budapest
Irodalom angol
• Bang, Ruth (1984): A célzott beszélgetés. Gondolat Kiadó, Budapest • Bang, Ruth (1987): A segítő kapcsolat. Gondolat Kiadó, Budapest • Berne, Eric (1984): Emberi játszmák. Gondolat Kiadó, Budapest • Ritoókné Ádám Magda (1992): A tanácsadás pszichológiája. Szöveggyűjtemény. Tankönyvkiadó, Budapest • Tringer László (2005): A gyógyító beszélgetés. Medicina, Budapest