Tantárgy kódja
PSZ1117
Tantárgy neve
Kórusvezetési gyakorlati és elméleti ismeretek 1.
Kredit
3
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Féléves órszám
0 + 10
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
3
Cél
Plasztikus, a zenei folyamatokhoz igazodó vezénylő mozdulatok alkalmazása, a zenei folyamatok újraalkotó kifejezésére. Az elsajátított ismeretek alkalmazása, irányító szerepvállalása hangversenyek, szakmai programok előkészítésében, megvalósításában.
A kórusfoglalkozás a közösségfejlesztés eszközével járuljon hozzá a tanuló egyéni képességeinek, tehetségének kibontakoztatásához. A karvezető legyen képes iskolája zenei életének megszervezésére, arculatának alakítására, az iskolán kívüli kulturális értékek megismertetésére, közvetítésére, a közösségi tudat erősítésére, valamint tantárgyán keresztül az anyanyelvi és idegen nyelvi kommunikáció, az esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőkészség kompetenciájának fejlesztésére.
Cél angol
The application of plastic conducting movements suitable to music processes, and the creative expression of music. The application of already mastered music skills, directing role in the preparation of concerts and other professional programmes.
With the means of forging communities, choir sessions should contribute to the development of pupils’ individual skills and talents. The conductor should be able to organise the musical life and image of their school, mediate extramural cultural values, strengthen community feeling and improve competences in the mother tongue and foreign languages, aesthetic awareness and self-expression.
Tartalom
Anyagszerű vezénylő mozdulatok használata. A kórusvezetés szakmai és szervezési feladatainak gyakorlása, próbafolyamatok irányítása, az alkalmazott módszerek helyes kiválasztása. A kórusmunkában rejlő nevelési feladatok felismerése, illetve ellátása. A gyermek- és ifjúsági kórusirodalom legfrissebb alkotásainak megismerése.
Tartalom angol
The use of plastic conducting movements. Practicing the professional and organisational tasks of a conductor. Directing rehearsals, choosing the appropriate methods. Realising the educational potential of conducting and putting them into practice. Getting to know the recent works of child and youth choir literature.
Számonkérés
Folyamatos gyakorlati munka, próbafolyamat bemutatása, házi dolgozat (elemzés) készítése.
Számonkérés angol
Continuous work, practical exercises, presenting the process of rehearsals, take-home essay (analysis).
Irodalom
• A gyermek és ifjúsági karirodalom (Editio Musica Budapest Zeneműkiadó Kft., Kontrapunkt Zeneműkiadó Kft.) kiadványai, különös tekintettel Balassa Sándor, Bárdos Lajos, Beischer-Matyó Tamás, Decsényi János, Gyöngyösi Levente, Farkas Ferenc, Horváth Barnabás, Karai József, Kodály Zoltán, Kocsár Miklós, Papp Lajos, Tóth Péter kórusműveire.
• Kardos Pál. Kórusnevelés, kórushangzás. Budapest: Zeneműkiadó, 1981.
• Párkai István. A kórusvezénylés alapjai. Veszprém: Veszprémi Egyetem, 1994.
• Reviczky Béla. Kórusok enciklopédiája. Budapest: Gemini Kiadó, 1987.
•Székely Miklós. Gyakorlati útmutató kórusvezetési, kórusszervezési munkákhoz. Budapest: Calibra Kiadó, 2000.
Irodalom angol
• A gyermek és ifjúsági karirodalom (Editio Musica Budapest Zeneműkiadó Kft., Kontrapunkt Zeneműkiadó Kft.) kiadványai, különös tekintettel Balassa Sándor, Bárdos Lajos, Beischer-Matyó Tamás, Decsényi János, Gyöngyösi Levente, Farkas Ferenc, Horváth Barnabás, Karai József, Kodály Zoltán, Kocsár Miklós, Papp Lajos, Tóth Péter kórusműveire.
• Kardos Pál. Kórusnevelés, kórushangzás. Budapest: Zeneműkiadó, 1981.
• Párkai István. A kórusvezénylés alapjai. Veszprém: Veszprémi Egyetem, 1994.
• Reviczky Béla. Kórusok enciklopédiája. Budapest: Gemini Kiadó, 1987.
•Székely Miklós. Gyakorlati útmutató kórusvezetési, kórusszervezési munkákhoz. Budapest: Calibra Kiadó, 2000.
Tantárgyfelelős intézet kódja
ZEI
Tantárgyfelelős oktató
Ferencziné dr. Ács Ildikó
Ekvivalencia
ENM2001