Tantárgy kódja
PSP1125L
Tantárgy neve
Az anyanyelvfejlesztés újabb paradigmái
Kredit
4
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Féléves órszám
0 + 15
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
3
Cél
Az anyanyelvi nevelés innovációiban, különös tekintettel a kompetencia alapú szakirodalomban való tájékozottság továbbfejlesztése.
Cél angol
The purpose of the course is to familiarize the students with innovation efforts in mother-tongue education, especially with competence-based innovation efforts and literature.
Tartalom
A tantárgy segítséget nyújt a korszerű anyanyelvi nevelés legújabb szakirodalmának áttekintéséhez: az anyanyelvi műveltség hordozóinak rendszere; programok, pl. RJR, RWCT; tankönyvek, segédanyagok. A megismert modellek, információhordozók hasznosításának lehetőségei az anyanyelvi órákon; az interaktív és reflektív tanulás lehetőségei; a kompetencia alapú tanítás értelmezése, alkalmazási formái.
Tartalom angol
The newest literature of mother tongue education. The carriers of mother tongue culture. Programs and service sin education, e.g. RJR, RWCT; school book sets and materials. The possibilities of interactive and reflective learning. The competency-based teaching and learning.
Számonkérés
gyakorlati jegy
Számonkérés angol
Term mark
Irodalom
Adamikné Jászó Anna-Hangay Zoltán: Nyelvi elemzések kézikönyve. Mozaik Oktatási Stúdió. Szeged, 1999.
Bárdossy Ildikó–Dudás Margit–Pethőné-Nagy Csilla–Priskinné Rizner Erika: A kritikai gondolkodás fejlesztése. Az interaktív és reflektív tanulás lehetőségei. Pécsi Tudományegyetem. Pécs-Budapest, 2002.
Kagan, Spencer 2001. Kooperatív tanulás (12–13. fejezet.) Önkonet Kft., Budapest. 12: 1–12: 21.
Tóth Beatrix 2006. A szövegértés fejlesztésének elmélete és gyakorlata. Nyr. 4. szám http://www.c3.hu/~nyelvor/period/1304/
Tóth Beatrix 2002. Konstruktivista megközelítésű szövegfeldolgozási eljárások. In: Petőcz Éva (szerk.): Kommunikáció – nyelv – művészet. Az ELTE TÓFK Tudományos közleményei XX. Trezor Kiadó, Budapest. 91–102.
Irodalom angol
Adamikné Jászó Anna-Hangay Zoltán: Nyelvi elemzések kézikönyve. Mozaik Oktatási Stúdió. Szeged, 1999.
Bárdossy Ildikó–Dudás Margit–Pethőné-Nagy Csilla–Priskinné Rizner Erika: A kritikai gondolkodás fejlesztése. Az interaktív és reflektív tanulás lehetőségei. Pécsi Tudományegyetem. Pécs-Budapest, 2002.
Kagan, Spencer 2001. Kooperatív tanulás (12–13. fejezet.) Önkonet Kft., Budapest. 12: 1–12: 21.
Tóth Beatrix 2006. A szövegértés fejlesztésének elmélete és gyakorlata. Nyr. 4. szám http://www.c3.hu/~nyelvor/period/1304/
Tóth Beatrix 2002. Konstruktivista megközelítésű szövegfeldolgozási eljárások. In: Petőcz Éva (szerk.): Kommunikáció – nyelv – művészet. Az ELTE TÓFK Tudományos közleményei XX. Trezor Kiadó, Budapest. 91–102.
Tantárgyfelelős intézet kódja
NYI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Pethő József