Tantárgy kódja
PSF1121L
Tantárgy neve
A pedagógusok mentálhigiénéje
Kredit
5
Félévi követelmény
Vizsga
Féléves órszám
15 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
3
Cél
A hallgató képes legyen az iskolában a gyermek biztonságérzetének, félelemmentességének, adottságainak, képességeinek, törekvéseinek a személyiség egyéb tulajdonságainak szabad kibontakozását segíteni. Segítse a tartós pszichikus stressz megelőzését, a harmonikus társkapcsolatok, és az empátiás készség fejlesztését, valamint a pedagógus és gyermek kapcsolatának pozitív alakulását.
Cél angol
Teachers learn how to help children to deploy their personality and other abilities. Teachers have to be able to prevent psychological stress, improve empathy and develop the teacher student relationship.
Tartalom
Indirekt hatások: az iskolai környezet feszültségmentessége. A pedagógus eszközei: relaxáció (AT), drámapedagógia, csoportjátékok, személyiségfejlesztő játékok, a Gordon modell (értő figyelem, konfliktusmegoldás). Az iskolapszichológus szerepe: egyéni tanácsadás, csoportok, a pedagógus támogatása a mentálhigiénés tevékenységében. A szabadidős tevékenységek mentálhigiénés szerepe.
Egyéni utak keresése: relaxációs, önismereti módszerek, iskolán kívüli szabadidős tevékenységek. Szervezeti lehetőségek: közös szabadidős tevékenységek, esetmegbeszélő csoportok, iskolapszichológusi támogatás a kiégés elkerülése érdekében.
Tartalom angol
Methods for teachers: relaxation (AT), drama pedagogy, group games, personality development games, Gordon’s model (appreciative attention, conflict solving). The role of school psychologist: individual conselling, groups; supporting teachers in mentalhygiene work. The mentalhygienic role of freetime activities. Relaxítion, self-knowledge enhancement methods. Organizational opportunities: freetime activities, case discussion, the hepl of school psychologist in case of avoid burnout.
Számonkérés
kollokvium
Számonkérés angol
examination
Irodalom
Bagdy E., Telkes J. (1988): Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában. Budapest, Tankönyvkiadó
Bagdy E. (1996): A relaxációra épülő tanári mentálhigiénés és pszichoszomatikus prevenció. Új Pedagógiai Szemle, 2. szám. 39-50. o.
Gerevich J. (1997): Iskolai mentálhigiéné. Budapest, Animula Kiadó
Gordon, T. (1989): T.E.T. A tanári hatékonyság fejlesztése. Budapest, Gondolat
Rudas J. (1997): Delfi örökösei. Budapest, Gondolat-Kairosz Kiadó
Irodalom angol
Bagdy E., Telkes J. (1988): Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában. Budapest, Tankönyvkiadó
Bagdy E. (1996): A relaxációra épülő tanári mentálhigiénés és pszichoszomatikus prevenció. Új Pedagógiai Szemle, 2. szám. 39-50. o.
Gerevich J. (1997): Iskolai mentálhigiéné. Budapest, Animula Kiadó
Gordon, T. (1989): T.E.T. A tanári hatékonyság fejlesztése. Budapest, Gondolat
Rudas J. (1997): Delfi örökösei. Budapest, Gondolat-Kairosz Kiadó
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Pauwlik Zsuzsa Orsika