Főoldal > 2018/19-as tanév képzési programja > Tartásjavító és koordinációt fejlesztő mozgásanyag elmélete és módszertana

Tantárgy kódja

PSJ1230L

Tantárgy neve

Tartásjavító és koordinációt fejlesztő mozgásanyag elmélete és módszertana

Kredit

3

Félévi követelmény

Vizsga

Féléves órszám

12 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

4

Cél

A hallgató a tantárgy teljesítése után képes lesz olyan prevenciós feladatok és játékok összeállítására, melyek segítségével megteremthető az egészséges életmód alapja. A megtervezett gyakorlatokba tudjon beépíteni olyan koordinációt javító tanulási tartalmakat, amelyek stabilizálják az alapvető mozgáskészségeket, elősegítik a test- és térérzékelést, valamint az izomtudat kialakítását. Tudja felismerni a kezdődő és már kialakult mozgásszervi elváltozásokat. Alternatívákat tudjon javasolni a problémák kezelésére, illetve megoldására. Ismerje az együttműködés lehetőségeit a szakorvosokkal, gyógytestnevelőkkel, szülőkkel. Tudja végrehajtani az egészségi állapotukban eltérő minőségű diákok sport iránti igényének és szeretetének kialakítását. Foglalkozásaival nyújtson sikerélményt, biztosítson örömforrást a gyengébb testi adottságú diákok számára a képességeiknek megfelelő sporttevékenységben. Ismerje és alkalmazza az új európai irányelveknek a testi fejlettség státuszának megállapítására, és az egyéni fejlettség adekvát programjának elkészítésére vonatkozó útmutatásait.

Cél angol

After course the students have the skills help them take prevention exercises and games which secure the basic of the healthy lifestyle.Take the alternative option the treatment and solution of the prolems. The course is about develop of biomechanical body posture. The task is of course that it contains importance of prevention exercises, the correction exercises and the Adapted physical education games of the diseases. Give information about contraindicate exercises. After course the students have the skills help them take prevention exercises and games which secure the basic of the healthy lifestyle.Recognize the ortopedic deseases.Take the alternative option the treatment and solution of the prolems. Cooperate with the specialist, adapted physical education teacher and the parents.

Tartalom

A prevenció fogalmának tágabb és szűkebb értelemben vett értelmezése. Mozgásszervi elváltozások prevenciójának longitudinális programja Magyarországon (Gerincgyógyászati Társaság programja). A biomechanikailag helyes testtartás kialakítása, az ízület- és gerincvédelem elmélete és gyakorlata. Preventív és az egészségtudatos szokások fejlesztése. Az iskolatáska-hordás gerinckímélő módjának megismerése. A relaxáció alkalmazásának jelentősége. Aktív, mozgásos relaxációs gyakorlatok és az interaktív relaxáció gyakorlatai. A térbeli tudatosságot és a testtudatot alakító, koordinációfejlesztő szerepjátékok, szabályjátékok és feladatjátékok kreatív, kooperatív, valamint versenyjelleggel. Keringésfokozó és testtartásjavító gyakorlatok, játékok speciális eszközökkel.

Tartalom angol

Theory of the prevention. Longitudanal program of the prevention at ortopedic deseases in Hungary ( Hungarian Spine Medicine Assosiation). Task of the Adapted Physical Education in school. Species of the ortopedic deseases. Knoledges of the containdicate excercises.Theory and practise of spine and articles preservation. Develop a practise do the preventive and healthy lifestyle. Methods of taking school bag. Relaxing methods. Develop of coordination by special games with special instruments.

Számonkérés

félévközi zh kollokvium

Számonkérés angol

mid-term test examination

Irodalom

CSIDER T. (2002): Az iskolai gyógytestnevelés gyakorlati és mozgás elemzése. SE Testnevelési és Sporttudományi Kar, Budapest, 156. JÜRGEN, F (2002): 100 jó ötlet Gerincpanaszokkal küszködőknek. Golden Book Kiadó, Budapest, 212. PAPNÉ G. ZS. (2005): A szék. Tartásjavító gyakorlatok. Flaccus Kiadó, Budapest, 102. SZENDRŐI M. (szerk.) (2006): Ortopédia. Semmelweis Kiadó, Budapest, 416. GYÓGYTESTNEVELÉS A GYERMEKEKÉRT ORSZÁGOS EGYESÜLET (2004): Általános testtartásjavító gyakorlatok gyűjteménye. Flaccus Kiadó, Budapest, 157. VAJDA I.(2015):Módszertani kézikönyv a tartásjavító és mozgáskoordinációt fejlesztő gyakorlatok oktatásához.

Irodalom angol

CSIDER T. (2002): Az iskolai gyógytestnevelés gyakorlati és mozgás elemzése. SE Testnevelési és Sporttudományi Kar, Budapest, 156. JÜRGEN, F (2002): 100 jó ötlet Gerincpanaszokkal küszködőknek. Golden Book Kiadó, Budapest, 212. PAPNÉ G. ZS. (2005): A szék. Tartásjavító gyakorlatok. Flaccus Kiadó, Budapest, 102. SZENDRŐI M. (szerk.) (2006): Ortopédia. Semmelweis Kiadó, Budapest, 416. GYÓGYTESTNEVELÉS A GYERMEKEKÉRT ORSZÁGOS EGYESÜLET (2004): Általános testtartásjavító gyakorlatok gyűjteménye. Flaccus Kiadó, Budapest, 157. VAJDA I.(2015):Módszertani kézikönyv a tartásjavító és mozgáskoordinációt fejlesztő gyakorlatok oktatásához.

Tantárgyfelelős intézet kódja

TSI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Vajda Ildikó