Tantárgy kódja
ANF1202L
Tantárgy neve
Írásbeli kommunikációs gyakorlatok
Kredit
3
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Féléves órszám
0 + 10
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
2
Cél
Általános cél: a hallgatók írásbeli kifejező készségének a fejlesztése idegen nyelven. Specifikus cél: levélírási, egyéb fogalmazási készség fejlesztése azzal a céllal, hogy a hallgatók képesek legyenek magán és hivatali ügyeik adminisztratív lebonyolítására, beszámolók, előadások anyagainak az összeállítására.
Cél angol
The general objective of the course is to develop students’ writing skills in a foreign language. More specifically, the goal is the development of skills pertaining to writing letters and essays, enabling students to pursue private and official affairs and prepare essays and presentations
Tartalom
Írott szöveg és elemzés. Logikai kapcsolatok. Nyelvtani és nyelvi kapcsolóelemek. A névmásítás főbb jegyei. A névmásítás technikái. A nominalizáció jellemzői. A nominalizáció alkalmazása. Igés szerkezetek. Igés szerkezetek átalakítása. Szövegkoherencia és kohézió. A szerkesztés alapszabályai. A szerkezet kidolgozása. A gondolatmenet. Érvelés. A stílus: kihagyás, sűrítés, pontosítás. Központozás a mondatban. Központozás a szövegben. Oldalszerkesztés.
Tartalom angol
Written text and analysis. Logical relationships. Grammatical and linguistic connectors. The main features and techniques of using articles. The use of nominalisation. Verbal constructions. The transformation of verbal constructions. Text coherence and cohesion. The basic principles of structuring. Elaboration of structure. Argumentation. Style: omission, compression, specification. Punctuation marks in the sentence and in the text. Layout.
Számonkérés
ményéből alakul ki
Számonkérés angol
The semester concludes with a term grade, composed of semester work and the result of the in-class essay
Irodalom
Danuta, R. 1998. The Language of Newspaper. New York: Routledge. Halliday, M.A.K.- Hasan,R. 1982. Language, Context and Text: Aspects of Language in a social-semiotic perspective. Oxford: Oxford University Press. Moutsou,E. – Parker, S. 2006. Speaking, Listening, Writing. Plus First Certificate. London: Widdowson, H.W. 1996. Practical Stylistics. Oxford: Oxford University Press. Widdowson, H.W. 1975. Stylistics and the Teaching of Literature. Longman Group Limited. Moutsou,E. – Parker, S. 2006. Speaking, Listening, Writing. Plus First Certificate. London: Longman
Irodalom angol
Danuta, R. 1998. The Language of Newspaper. New York: Routledge. Halliday, M.A.K.- Hasan,R. 1982. Language, Context and Text: Aspects of Language in a social-semiotic perspective. Oxford: Oxford University Press. Moutsou,E. – Parker, S. 2006. Speaking, Listening, Writing. Plus First Certificate. London: Widdowson, H.W. 1996. Practical Stylistics. Oxford: Oxford University Press. Widdowson, H.W. 1975. Stylistics and the Teaching of Literature. Longman Group Limited. Moutsou,E. – Parker, S. 2006. Speaking, Listening, Writing. Plus First Certificate. London: Longman
Tantárgyfelelős intézet kódja
NYI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Dömötör Ildikó