Főoldal > 2018/19-as tanév képzési programja > A serdülőkor és a fiatal felnőttkor fejlődéslélektana

Tantárgy kódja

CK1101L

Tantárgy neve

A serdülőkor és a fiatal felnőttkor fejlődéslélektana

Kredit

3

Félévi követelmény

Vizsga


Féléves órszám

12 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

1

Cél

A tantárgy oktatásának célja, hogy az alapozó képzésben megszerzett ismereteket a serdülőkor és a fiatal felnőttkor fejlődéslélektani sajátosságokkal részletező módon kiegészítse. A hallgató részletes ismeretekkel rendelkezzen a csecsemő – és kisgyermeknevelő képzésben résztvevők személyiségbeli és tanulási sajátosságairól. Ezek felhasználásával képes a módszertani innovációk fejlődéslélektani elemzésére, kritikájára, támogatására a hallgatók esetében. A kurzus révén a gyakorlatvezető képessé válik a tanulói személyiség jellegzetességeinek megismerésére, ezen belül az egyéni igényekre és fejlődési feltételekre tekintettel a tanulók értelmi, érzelmi, testi, szociális és erkölcsi fejlődésének elősegítésére; továbbá a hallgatók gyakorlatuk segítésére, vezetésére.


Cél angol

The goal of the course is to develop skills – by providing both theoretical and practical knowledge – which facilitate the students’ ability to consciously answer questions regarding socialization at workplace, workplace groups and its impact on individuals. Through the course, the participants will be able to supervise students as they do their field-work and facilitate their integration. Furthermore the participants will be able to analyse the process of socialization at workplace.


Tartalom

Az emberi fejlődés törvényszerűségei. Az emberrel kapcsolatos meghatározó legújabb tudományos eredmények ismerete. A serdülő és az ifjúkori fejlődés, az egész életen át tartó emberi fejlődésre vonatkozó tudás. A serdülőkor pszichológiai jellegzetességei, a korszak meghatározó krízisei. Freud és Erikson korra vonatkozó szakaszai. A fiatal felnőttkor pszichológia jellegzetességei. A kitolódó felnőtté válás. A kapunyitási krízis jelensége. Az egyes hallgatók személyiségének megismeréséhez szükséges, tudományosan megalapozott módszerek, technikák ismerete. A tanulói tudás különböző formáinak, szerveződésének, a fogalomrendszerek, készségek és képességek fejlődési törvényszerűségeinek ismerete.


Tartalom angol

Fundamentals of social psychology, and its use in a workplace environment: the fundamental process of social cognition, the detection of individuals and groups, distortions in the process of personal percepcion and its effects on selection, integration and benchmarking. Analysis of correlation between attitude and behaviour in a workplace environment. Cooperation at workplace, individual and group competition at workplace. Socialization at workplace: the process of socialization at workplace, workplace integration, the psychology of workplace relationships.Individual and organizational factors influencing workplace socialization. The successful workplace socialization and its effects.


Számonkérés

Kollokvium (vizsga)


Számonkérés angol

Examination


Irodalom

Erikson, E. H. (2004): Az ember nyolc korszaka. In: Pléh Csaba és Boross Ottília (szerk.): Bevezetés a pszichológiába. Budapest, Osiris. Cole M., Cole S. (2006): Fejlődéslélektan. Budapest, Osiris. Vikár Gy. (1998): Az ifjúkor válságai. Budapest, Gondolat. Hajduska M. (2015): Krízislélektan. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. Bagdy E. (2014): A személyiség titkai. Helikon Kiadó, Budapest.


Irodalom angol

Erikson, E. H. (2004): Az ember nyolc korszaka. In: Pléh Csaba és Boross Ottília (szerk.): Bevezetés a pszichológiába. Budapest, Osiris. Cole M., Cole S. (2006): Fejlődéslélektan. Budapest, Osiris. Vikár Gy. (1998): Az ifjúkor válságai. Budapest, Gondolat. Hajduska M. (2015): Krízislélektan. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. Bagdy E. (2014): A személyiség titkai. Helikon Kiadó, Budapest.


Tantárgyfelelős intézet kódja

AHI

Tantárgyfelelős oktató

Szatmári Ágnes