Tantárgy kódja
CK1102LTantárgy neve
A gyakorlatvezetés pedagógiai és neveléslélektani aspektusaiKredit
3Félévi követelmény
Vizsga
Féléves órszám
12 + 0Ajánlott félév
1Cél
A továbbképzésben résztvevők nyerjenek betekintést a csecsemő- és kisgyermeknevelés, - gondozás terén a hallgatók terepen történő gyakorlatának vezetésével kapcsolatos elméleti alapokba. Ismerkedjenek meg a gyakorlatot kísérő, segítő szakember szerepeivel, a mentori, tutori feladatok sajátosságaival. Legyenek kompetensek a hallgatók tevékenységének tervezésére, szervezésére, koordinálására, a szakmai együttműködés és kommunikáció változatos eszközeinek alkalmazására a team-munka keretein belül. Fejlődjön a résztvevők szakmai érzékenysége a gyakorlatot teljesítő leendő szakemberek kompetenciáinak fejlesztésében. Legyenek képesek segítséget nyújtani a hallgatóknak problémás nevelési és életvezetési helyzetekben.
Cél angol
The training participants gain an insight into the infant and early childhood education - theoretical basics on keeping the students practice. Familiarize themselves with the role of practices leading specialist, characteristics of mentoring and tutoring jobs. They should be competent in planning, organizing, coordinating technical cooperation and communication in a variety of application assets in the context of team-work activities for students. They should be able to develop the competencies of future professionals. They should be able to provide assistance to students in problematic parenting and in life management situations.
Tartalom
Gyakorlatok helye és szerepe a szakmai/pályaszocializáció folyamatában. Általános vezetéselméleti ismeretek, vezetéselméleti irányzatok, a (gyakorlat)vezetés fogalma, forrásai, szintjei, funkciói (tervezés, szervezés, koordináció, ellenőrzés, értékelés). A vezetés eszközrendszere: a döntés és a motiváció. A gyakornok és a gyakorlatvezető együttműködésének formái. Az intézményi működés alapdokumentumai. Hospitálási feljegyzések, jegyzőkönyvek, naplók készítésének, a tevékenységek/foglalkozások elemzésének szempontjai. Pedagógiai helyzetek kezelése, megoldási módjai, esetelemzések, esettanulmányok. Konzultációk helye és jelentősége a gyakornok szakmai kompetenciáinak fejlesztésében.
Tartalom angol
The place and role of practice in the professional / career socialization process. General driving theoretical knowledge, theoretical driving directions, the concept, sources, levels and functions of (practice) leadership, (planning, organization, coordination, monitoring, evaluation). The toolkit of management system: the decision and motivation. The forms of student co-operation with teaching assistant . The basic documents of institutional operation. Aspects of analysing records of classroom, records, preparation of diaries, activities and workshops. Treatment of pedagogical situations, case analyzes and case studies. The significance of the consultations in development of professional competencies of the trainee.
Számonkérés
vizsga (kollokvium)
Számonkérés angol
examination (terminal examinations)
Irodalom
Deli István (1994): A gyakorlatvezetés pedagógiája. Segédkönyv CSVM TFK, Kaposvár. Dobák Mikló (2006): Szereveti formák és vezetés. Akadémiai Kiadó, Budapest Fáyné dr.Dombi Alice (2011): Pedagógiai esetmegbeszélés. Szegedi Tudományegyetem, Szeged Golnhofer Erzsébet (2001): Az esettanulmány. Kutatás-módszertani kiskönyvtár 2. Műszaki könyvkiadó, Budapest. Vajda Zsuzsa (2005): A család funkciói. In: Vajda Zsuzsanna–Kósa Éva: Neveléslélektan. Osiris Kiadó, Budapest, 171-179.
Irodalom angol
Deli István (1994): A gyakorlatvezetés pedagógiája. Segédkönyv CSVM TFK, Kaposvár. Dobák Mikló (2006): Szereveti formák és vezetés. Akadémiai Kiadó, Budapest Fáyné dr.Dombi Alice (2011): Pedagógiai esetmegbeszélés. Szegedi Tudományegyetem, Szeged Golnhofer Erzsébet (2001): Az esettanulmány. Kutatás-módszertani kiskönyvtár 2. Műszaki könyvkiadó, Budapest. Vajda Zsuzsa (2005): A család funkciói. In: Vajda Zsuzsanna–Kósa Éva: Neveléslélektan. Osiris Kiadó, Budapest, 171-179.