Tantárgy kódja
CK1209LTantárgy neve
A korszerű módszertani felkészítés elvei és gyakorlata II. Korai fejlesztés: tanulás, mozgásKredit
3Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Féléves órszám
0 + 10Ajánlott félév
2Cél
A kurzus célja átfogó ismeretek szerzése és gyakorlati eljárások elsajátítása a kisgyermekkori tanulás és mozgásfejlesztés témakörében, amelyek révén a hallgatók a csecsemő- és kisgyermeknevelő jelöltek szakszerű felkészítésére, irányítására lesznek képesek. A hallgató legyen tisztában a kisgyermekek fejlődési szükségleteivel, a kora gyermekkori tanulás jellemzőivel, a kognitív képességek, a kreativitás, a nyelvfejlődés, az érzelmi intelligencia, a társas készségek fejlesztési lehetőségeivel, a korai fejlődés támogatásának gyakorlati lehetőségeivel. Ismerje fel a játék és a tapasztalatszerzés tanulásban játszott szerepét. Legyen tisztában a mozgásfejlődés elősegítésének és fejlesztésének gyakorlati lehetőségeivel.
Cél angol
The aim of the course to provide comprehensive knowledge and practice in learning and motion development in childhood. This will enable students to train and lead infant- and childcare professionals. The student should learn the developmental needs of children, the characteristics of learning in early childhood, the methods to develop cognitive abilities, creativity, language skills, emotional intelligence, social skills and the practical methods to promote early development. The students should be able to appreciate the role of play and personal experience in the process of learning. The students are expected to know the methods of motion development in practice.
Tartalom
A kisgyermekek fejlődési szükségletei, a kora gyermekkori tanulás jellegzetességei. Tapasztalatból tanulás, a tanulást elősegítő környezet, a támogató felnőtt. A kognitív képességek és a kreativitás fejlődését elősegítő feltételek. A kommunikációfejlődés támogatásának eszközei. A nevelő/gondozó aktív szerepe a szociális és érzelmi fejlődés területén. A mozgásfejlődés ideális tárgyi-személyi környezetének jellemzői. A játék és tapasztalatszerzés szerepe a tanulásban. Mozgásos tevékenység szervezésének módszerei. A nagymozgás, manipuláció, finommozgás fejlesztése. Korai fejlesztés gyógypedagógusi irányítással.
Tartalom angol
The requirements for development in early childhood, the characteristics of learning in early childhood. Empirical learning, the supporting adult and environment. Conditions that promote cognitive function and creativity. Tools to promote the development of communication skills. The teacher`s active role in social and emotional development. Ideal personal and material requirements of motion development. The role of play and experiences in learning. The methods of setting up motion activities. The development of rough motion, fine motion and manipulation. Early development with the instructions of a special education teacher.
Számonkérés
Gyakorlati jegy
Számonkérés angol
Term grade
Irodalom
Balázs, I. (szerk.)(2010). A koragyermekkori fejlődés megalapozása. Kézikönyv a Biztos Kezdet program munkatársai számára. Szociálpolitikai és Munkaügyi Intézet, Budapest Balázs, I. (szerk.)(2011). A koragyermekkori fejlődés természete – fejlődési lépések és kihívások. Biztos Kezdet Kötetek II. Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet, Budapest Blythe, S. G. (2009). A kiegyensúlyozott gyermek. Mozgás és tanulás a korai életévekben. Medicina Könyvkiadó Zrt., Budapest Einon, D. (1999): A tanulás kezdetei. Aquila Könyvkiadó, Budapest Stöckert, K. (1995): Játékpszichológia. Szöveggyűjtemény. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest Walker, P. (2005): Babatorna. A gyermek mozgását, tartását és egyensúlyozását fejlesztő tevékenységek, játékok. Hajja és Fiai Kiadó, Debrecen.
Irodalom angol
Balázs, I. (szerk.)(2010). A koragyermekkori fejlődés megalapozása. Kézikönyv a Biztos Kezdet program munkatársai számára. Szociálpolitikai és Munkaügyi Intézet, Budapest Balázs, I. (szerk.)(2011). A koragyermekkori fejlődés természete – fejlődési lépések és kihívások. Biztos Kezdet Kötetek II. Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet, Budapest Blythe, S. G. (2009). A kiegyensúlyozott gyermek. Mozgás és tanulás a korai életévekben. Medicina Könyvkiadó Zrt., Budapest Einon, D. (1999): A tanulás kezdetei. Aquila Könyvkiadó, Budapest Stöckert, K. (1995): Játékpszichológia. Szöveggyűjtemény. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest Walker, P. (2005): Babatorna. A gyermek mozgását, tartását és egyensúlyozását fejlesztő tevékenységek, játékok. Hajja és Fiai Kiadó, Debrecen.