Tantárgy kódja
CK1215LTantárgy neve
A szupervízió elmélete és gyakorlataKredit
4Félévi követelmény
Vizsga
Féléves órszám
15 + 0Ajánlott félév
2Cél
A hallgatók ismerjék meg és alkalmazzák a legfontosabb szupervíziós szakkifejezéseket. A szupervízió fogalmának tisztázása, kontextusba helyezése, szabályainak, nyelvezetének, működésmódjának elméleti megismertetése. Szerezzenek gyakorlati ismereteket a kiscsoportos személyiségfejlesztő munkaforma jellegzetességeiről, kezdjenek el saját tapasztalataikra reflektálni.
Cél angol
The students are expected to learn and use the most important terms used in supervision. The aim is to define the concept supervision, placing it into context, to familiarize students with the rules, language and functioning of supervision in theory. The students should gain practical experience about the characteristics of the personality development group work. They should reflect on their our experiences.
Tartalom
A szupervízió fogalmának tisztázása. Mi történik a szupervízióban? A mindennapi munkából vett konkrét esetek megbeszélésén keresztül tapasztalatra épülő tanulás. A tapasztalatok rendszerezése, a társaktól kapott visszajelzések feldolgozása. A résztvevőknek őszinte és bizalomteli légkörben van lehetőségük a partneri együttgondolkodásra, a többoldalú rálátásra. A hivatás örömének felelevenítése az ön-és egymásra reflektáló képesség fejlesztése, amelynek során erőforrások, tartalékok tárulnak fel a résztvevők számára; új szempontokat ismernek meg egy-egy konkrét téma, probléma feldolgozása kapcsán; bővül megoldási repertoárjuk, amelyben a megszokott gondolkodási mód mellett szerepet kap az érzelmi viszonyulás is. Érzelmi tehermentesítés, krízisintervenciós munka. A szupervízió megkülönböztetése az esetmegbeszéléstől, tréningtől, terápiától. A szupervízió formái. A szupervízió folyamata, kommunikációjának szabályai (reflektív kérdezés, én-közlések, ítéletmentesség, tanácsadás mellőzése stb.). A szupervízió kontextusba helyezése, rendszerszemléletű megközelítése.
Tartalom angol
The description of the concept of supervision. What happens dutin supervision? Experience-based learning, based on the discussion of specific examples from everyday work. Organization of experiences, processing reflectations coming from the groupmates. The participants have the opportunity to develop their professional skills in an honest and trust full environment. Development of self-reflection and partner reflection. Emotional relief, risis intervention. Differentiation between supervision, case analisis, training and therapy. Types of supervision. The process of supervision, communication rules during the process (reflective questioning, self message, ignoring counselling).
Számonkérés
Kollokvium (vizsga)
Számonkérés angol
Examination
Irodalom
Bagdy E- Wiesner E. (szerk.)1992: Szupervízió egyén-csoport-szervezet. Supervizio Hungarica IV. kötet. 51-60. Kessel, Louis van és Sárvári György(szerk.)1996: A szupervizió koncepcionális kérdései. Supervisio Hungarica Füzetek. Tanulmányok a szupervizió köréből. II. Norbert Lippenmeier és Wiesner Erzsébet (szerk.)1998: A szupervízió világa. (Koncepciók és alkalmazásai területek a szupervizióban.) Supervisio Hungarica Füzetek. Tanulmányok a szupervizió köréből. III. Wellendorf, F. (1996): Megértés a szupervízióban. In: Supervisio Hungarica Füzetek I., Supervisio Hungarica
Irodalom angol
Bagdy E- Wiesner E. (szerk.)1992: Szupervízió egyén-csoport-szervezet. Supervizio Hungarica IV. kötet. 51-60. Kessel, Louis van és Sárvári György(szerk.)1996: A szupervizió koncepcionális kérdései. Supervisio Hungarica Füzetek. Tanulmányok a szupervizió köréből. II. Norbert Lippenmeier és Wiesner Erzsébet (szerk.)1998: A szupervízió világa. (Koncepciók és alkalmazásai területek a szupervizióban.) Supervisio Hungarica Füzetek. Tanulmányok a szupervizió köréből. III. Wellendorf, F. (1996): Megértés a szupervízióban. In: Supervisio Hungarica Füzetek I., Supervisio Hungarica