Főoldal > 2018/19-as tanév képzési programja > Kommunikációs és konfliktuskezelési tréning

Tantárgy kódja

RP1214L

Tantárgy neve

Kommunikációs és konfliktuskezelési tréning

Kredit

2

Félévi követelmény

Minősített aláírás

Féléves órszám

10 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

4

Cél angol

Personality development of the course participants through communication skills development. The conceptualization of communicativ behaviour by directing attention. The students should get acquainted with those communication situations which occupy a prominent place in their area of expertise. The training provides not only theoretical knowledge, but also gives the opportunity to actually experience, building on the advantages of group work. The students should explore and understand their own conflict solving strategies, and name their advantages and disadvantages within the problem solving process. During the course the students are provided with techniques to be used in efficient conflict solving. Using these techniques the students can manage conflicts more efficiently both in their everyday and professional life.

Tartalom angol

2/1: Preparatory phase Submit the course and inform the candidates. 2/2: Formation phase Form the group and start the group work. Define the individual and group goals. Define the rules of the group. 2/3: Work phase Explain the definition of communication and its importance in the life of the participants of the course. Discover the characteristics of the self verbal communication, and define the development direction. Develop the verbal communication when building a relationship. Attentive listening, active listening, self-message, hearing the real message, communication barriers, effective communication in conflict situations, define the concept of conflict, discover self-conflicts, reactions in conflict situations, conflict solving strategies. Developing non-verbal communication, facial mimicry, visage, posture, spacing control, gestures. Role plays to model conflict situations. 2/4: Closure phase Compare the individual and group goals with the results and experiences.

Számonkérés

minősített aláírás

Számonkérés angol

signature with qualification

Irodalom

• Bagdy Emőke – Telkes József (2000): Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában. Tankönyvkiadó, Budapest. • Hajas Zsuzsa (1999): Kommunikációs gyakorlatok. Pedellus, Debrecen. • Hanák Zsuzsanna (2001): Kommunikációs ismeretek és készségfejlesztés (hallgatói munkafüzet, multimédiás CD-ROM, tanári segédlet) EKF. • Siklaki István (1994): A meggyőzés pszichológiája. Scientia Humana, Budapest.  

Irodalom angol

• Bagdy Emőke – Telkes József (2000): Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában. Tankönyvkiadó, Budapest. • Hajas Zsuzsa (1999): Kommunikációs gyakorlatok. Pedellus, Debrecen. • Hanák Zsuzsanna (2001): Kommunikációs ismeretek és készségfejlesztés (hallgatói munkafüzet, multimédiás CD-ROM, tanári segédlet) EKF. • Siklaki István (1994): A meggyőzés pszichológiája. Scientia Humana, Budapest.  

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Pauwlik Zsuzsa Orsika