Tantárgy kódja
RP1215L
Tantárgy neve
Iskolai gyakorlat/Terepgyakorlat II.
Kredit
5
Félévi követelmény
Minősített aláírás
Féléves órszám
10 + 0
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
4
Cél angol
The objective of the course is to help the students to consciously understand their own spontaneous attitudes, stereotypes and prejudices towards diversity. Understanding the development opportunities, skills, living conditions of those requiring special care will result in a positive attitude change. The students will be able to develop an inclusive educational approach and practice by changing their behavioral intentions (affectivity and conativity) towards children with special needs.
Tartalom angol
The concept of attitude, its structures, objects, dimensions and functions.
Attitude and behaviour. Exploring the relationships between reception, inclusive education, special educational needs and disability – demonstrating positive and negative own experiences, positive and negative situations in this topic with multimedia support. Trigger and generate positive emotions associated with people requiring special needs (specific life situations, their representaion in art, the artistic creations of people with disability, their success in sports, understanding the positive experiences of their parents and families, and the students should also familiarize themselves with examples of good host institutions).
Számonkérés
minősített aláírás
Számonkérés angol
signature with qualification
Irodalom
Csepeli György - Neményi Mária: A toleranciára nevelés esélyei. Educatio 1999/nyár
Havas Gábor – Liskó Ilona: Szegregáció a roma tanulók általános iskolai oktatásában. In: Kutatás közben
Budapest, FKI 2005
Kende Ágnes: A roma gyerekek oktatási integrációja alulnézetből. Mozgó Világ Online 2008/ március 04.
Labodáné Lakatos Szilvia – Romsits Anita: Utak a cigány gyermekekhez. Kisebségkutatás 2004/4
Lázár Péter: A Kedves-ház pedagógiája – Egy pedagógiai irányzat körvonalai életképekben. Soros Oktatási
Füzetek 1998
Nagy Mária: A cigány tanulókkal kapcsolatos pedagógiai problémák a pedagógusképzésben. Új Pedagógiai
Szemle 2002/ november
Irodalom angol
Csepeli György - Neményi Mária: A toleranciára nevelés esélyei. Educatio 1999/nyár
Havas Gábor – Liskó Ilona: Szegregáció a roma tanulók általános iskolai oktatásában. In: Kutatás közben
Budapest, FKI 2005
Kende Ágnes: A roma gyerekek oktatási integrációja alulnézetből. Mozgó Világ Online 2008/ március 04.
Labodáné Lakatos Szilvia – Romsits Anita: Utak a cigány gyermekekhez. Kisebségkutatás 2004/4
Lázár Péter: A Kedves-ház pedagógiája – Egy pedagógiai irányzat körvonalai életképekben. Soros Oktatási
Füzetek 1998
Nagy Mária: A cigány tanulókkal kapcsolatos pedagógiai problémák a pedagógusképzésben. Új Pedagógiai
Szemle 2002/ november
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Bodnárné dr. Kiss Katalin